maandag 27 maart 2023

Spiritualiteit

 Laatst heb ik weer eens het tijdschrift Happinez gekocht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel met spiritualiteit heb, ik vind het vaak vaag en ver gezocht.

Ik zou willen dat ik er wél iets mee had maar ik kom het in het dagelijkse leven nooit tegen en nu zegt iedereen natuurlijk:' dat komt omdat je er niet open voor staat' en dat zal waarschijnlijk ook wel zo zijn. Ik zal er wel te nuchter voor zijn. Je leest wel eens verhalen dat mensen een teken krijgen van een overleden geliefde of zo, nooit gehad, best wel jammer.

In dat blad stond een 9 pagina's lang artikel, met veel foto's, dat over bomen ging, zo kunnen mensen van alles voelen als ze in de buurt van een oude boom zijn, energie, liefde, kracht. Er zijn mensen die tegen bomen praten en er mee knuffelen. Ik kom heel vaak in het bos en ik vind bomen mooi en verwonder me er over hoe ze zo kunnen groeien en mag graag stil op een bankje naar ze kijken maar om ze nou te knuffelen.......


Tja, dat gaat me toch wat ver hoor.

Er zijn  ook mensen die in de kracht van stenen geloven. Door een bepaalde steen bij je te dragen ga je b.v. beter in je vel zitten. Dat zou toch mooi zijn? Dat als je een ketting van b.v. granaatstenen om doet dat je je dan energiek, krachtig en creatief gaat voelen. Ik denk dan altijd: hoe dan? Als dat echt zo zou zijn dan zou toch iederéén met zo'n ketting lopen?


Ik heb een vriendin die zich nogal bezig houdt met dit soort zaken. Zij vertelde laatst dat ze nu een armband draagt met een bepaalde steen er aan, de naam ben ik vergeten, zij zei ook nog dat ze die armband eerst nog "gependeld" had om te zien of hij  écht kracht had en warempel de pendel sloeg uit 🤔.
Ik zit dan toch een beetje met kromme tenen te luisteren en weet niet zo goed wat ik moet zeggen.
Ik vind het allemaal prima hoor, iedereen moet gewoon doen waar hij zich goed bij voelt en geloven in de dingen die voor hem of haar waarde hebben.
Eigenlijk ben ik misschien wel een beetje jaloers, net zoals op de mensen die diep gelovig zijn. Het lijkt me heerlijk, als je ergens mee zit dat je dan je zorgen of pijntjes bij iets of iemand anders neer kan leggen.
Zo lees ik ook wel eens dat mensen het universum aanroepen als ze iets nodig hebben, wat dan ook, ik heb het al vaak gedaan, al meer dan een jaar om precies te zijn maar mijn wens is nog niet uitgekomen. 

En nu willen jullie natuurlijk weten wat die wens dan is en dat ga ik lekker niet vertellen want ik heb ook wel eens gelezen dat als je die wens hardop uitspreekt dat hij dan zeker niet uitkomt🤣.
Allemaal een goede spirituele dag. 🙋‍♀️


5 opmerkingen:

  1. Nou ik mag zelf schoonmaken en hoe dat op een spirituele manier kan weet ik niet. Mijn hulp meldt zich net af door ziekte, bespaar in ieder geval wel zo.
    Pendelen doe ik wel eens en dat klopt toch wel altijd.
    Ik weet niet in hoeverre het spiritueel is maar ik vraag opa regelamtig wat. BV om een parkeerplaats voor me open te houden en ja hoor dan sta ik midden in Amsterdam voor de deur waar ik moet zijn. Of of het tot bv 4 uur goed weer kan zijn, daarna mag het wel regenen,
    En toen er een inbreker in huis was ging mijn lampje op nachtkastje knipperen en kon ik optreden en de inbreker vluchtte. De tas die hij had meegenomen werd in het bos teruggevonden met alle pasjes er nog in, alleen wat contant geld weg. Ik denk toch echt dat opa daar zich allemaal mee bemoeide

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar jij het over hebt daar gaat het voor mij niet over in spiritualiteit. Dat zijn 'slechts; bijverschijnselen. Voor mij gaat spiritualiteit over herverbinden met een totaal mensbeeld opmerkzaam heid betrokkenheid en er kunnen zijn als het moet Niet weglopen en alles wat er is in het licht zetten zodat het gezien kan worden, Mens worden zoals het menszijn bedoeld is,. Dat is niet zweverig maar met de voeten op de aarde rondkijken en vooral in je zelf kijken want daar gebeurd alles. Daar gaat het om en als daar dingen uit voortvloeien waar je je voordeel mee kunt doen is daar niets mis mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik had dit stukje kunnen schrijven, ben er ook te nuchter voor. Wat Elly schrijft "herverbinden met een totaal mensbeeld", geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen, maar dat zal best aan mij liggen.
    En als ik ergens mee zit wil ik het liever zelf oplossen, hooguit met een vriendin er even over praten, maar meer niet. Ik heb ook jaren geleden steentjes gekocht, maar meer omdat het prettig aanvoelde, dat ze iets deden heb ik nooit gemerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mij is spiritualiteit gevoeligheid voor de natuur. Dat je het niet snapt maar wel voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook zo nuchter als het maar kan, dus begrijp je heel goed. Ga naar de dokter als ik wat mankeer, en verder ben ik van het type 'niet zeuren, doorgaan en geen flauwekulletjes verder'. Maar ieder zijn ding, mee eens! Moest erg lachen om je laatste opmerking over je wens!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen