vrijdag 27 september 2024

Nostalgie.

 Even over die kleuterschool waar ik dus niet geweest ben. Ik denk dat wij op het dorp. eigenlijk was het in die tijd meer een gehucht, geen kleuterschool hadden omdat er gewoon te weinig kinderen waren. Ik ben van '47 en de leerplicht voor kleuterscholen kwam pas in 1956 ( dank Aaf) Ik heb ook meegemaakt dat op de lagere school twee klassen in één lokaal zaten en de meester gaf dan om de beurt les. De school was groot genoeg dus het lag niet aan de ruimte en of er toen ook al personeelstekort was zoals nu weet ik niet. 


En deze foto kwam ik ook nog tegen. De eerste klas dus ongeveer '53/54. Die meisjes met die strikken op hun hoofd, dat is toch geweldig, de ene strik is nog groter dan de ander en sommigen hangen er maar een beetje slapjes bij. Ik weet nog wel dat mijn moeder er veel werk aan had om die linten goed stijf te krijgen zodat ze mooi rechtop bleven staan. Goh, wat een andere tijd.



Ik ben het meisje links met het geruite jurkje, zo schattig. 

Ach ja, nostalgie.

Gisteren ben ik weer naar de fysiotherapeut geweest. het wil nog steeds niet met m'n been, soms gaat het een paar dagen goed maar de pijn komt altijd weer terug. Ze denkt nu dat ik iets verkeerd doe, in de verkeerde houding zit, niet goed de trap op loop of zoiets. Ik moet nu een paar dagen bij gaan houden wat ik allemaal doe. Ik zie niet in hoe ik dat moet doen. Ik doe alle dagen ongeveer hetzelfde dus hoe kan het dan dat het soms goed gaat en soms niet en hoe ga ik opschrijven wat ik allemaal doe? 

Ze heeft me niet behandeld alleen maar geleerd welke oefeningen ik nu thuis moet doen. Ik was teleurgesteld toen ik weer thuis kwam.

Afijn ,we gaan het allemaal wel weer meemaken. 

Tante Truus houdt zich even rustig, maar ja, dat kan zomaar ineens weer anders worden.

Straks naar de pedicure en vanmiddag bij een honderdtwee jarige op verjaardagsvisite. 

Allemaal een hele goede dag 🙋

4 opmerkingen:

  1. Mooi hoe iedereen toen gewoon strak achter een tafeltje zat. Ik denk dat dit ook wel rustiger was dan hoe klaslokalen nu zijn ingericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sinds al lange tijd ben ik erg stijf als ik opsta, maar ook niet altijd, soms met de hele rechter kant pijn van taille tot knie, na uurtje gaat het weer beter. Thuis hebben we vrij harde matrassen, hier in het vakantiehuis vrij zachte.
    Maar precies als thuis, gisteren vrij makkelijk opgestaan, ondanks de dag ervoor veel gedaan, thuis nog veel in de auto doen, autorit van 4 uur, daar alles een plekje geven.
    Gisteren in de ochtend de hond uitgelaten en toch 1 km gelopen, eind vd middag naar dorp voor wat boodschappen.
    En vanmorgen kon ik nauwelijks uit bed komen van de pijn. Na rek- en strek oefeningen en flink met armen om me heen zwaaien zit het weer wat losser en de koffie doet ook goed.
    Weersverwachting is zeer slecht voor vandaag. We waren van plan naar Lemmer het Wouda gemaal te bekijken, maar dan valt net de meeste regen en veel wind, dat wordt het dus niet. We gaan lekker pannenkoeken eten op kwartiertje rijden.

    Mooie foto's. De school staat er nog steeds mooi bij, het terrein ernaast het heel lang te koop gestaan maar schijnt nu verkocht te zijn, eerder vroegen ze er 800.000 voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke foto! Twee van mijn zussen, geboren in 1944 en 1946 in een klein dorpje in Drenthe, gingen naar de ‘bewaarschool’. Dat was de voorloper van de kleuterschool.
    Sterkte met je been!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik begon als juf had ik twee klassen en dat waren 45 kinderen in totaal. Niet te doen eigenlijk voor een beginner. Groep 6 en 7. Dat heette toen klas 4 en 5. Dat was in 1972. En het was toch een leuk jaar.
    Maar de klassen zijn nog steeds te groot op sommige scholen en daar wordt ook al sinds die tijd over gepraat.

    BeantwoordenVerwijderen