vrijdag 4 oktober 2024

Unravel.

 Unravel in het stedelijk museum in het kort.

Vijfenveertig kunstenaars uit de hele wereld tonen hun kleurrijke, expressieve creaties gemaakt van textiel, kralen en dun ijzerdraad. Zij vertellen verhalen over liefde, veerkracht en verzet.

Als je zoals ik al je hele leven met textiel, wol en garen werkt is dit natuurlijk een tentoonstelling die extra je  aandacht trekt. Nou ik heb genoten.






Dit is een combinatie van textiel en schilderwerk. Persoonlijk vind ik dit niks, ik ben veel te perfectionistisch, in mijn ogen klopt er heel veel niet aan dit werk, maar ja smaken verschillen.

Er zijn ook dingen waar ik met verwondering naar heb staan kijken. Dit bijvoorbeeld: een houtje op een plankje met een met wol omwikkelde steen. Hoezo is dit kunst? 
Hier heb ik ook lang naar gekeken, deze kunstenares heeft een kunstwerk gemaakt van oude kledingstukken van haar overleden moeder. Stiekem denk ik dan toch: zou haar moeder hier blij mee zijn geweest? 


Dit vond ik ook heel intrigerend, een hele grote kluwen van dun ijzerdraad wat aan het plafond hing.


Dit is een detail, hier en daar waren ook kleine kraaltjes verwerkt, dochter en ik zagen er meteen een Kerstversiering in.

Dit is een detail van een doek van wel anderhalf bij twee meter wat helemaal bewerkt was met kraaltjes. Jammer genoeg kreeg ik niet het hele doek op de foto want het licht weerkaatste erg. 
En dit gewaad hing er ook nog en nog veel meer bijzondere werken, Ik heb genoten en ik kan het iedereen van harte aanbevelen om te gaan kijken. 

Allemaal een hele goede, zonnige dag.🙋

Ine, moet die vriendin echt mee? je kunt je daar ook prima in je eentje vermaken. Het zijn echt werken die je van veraf maar óók van dichtbij wilt bekijken, je zag mensen steeds heen en weer lopen. Veraf, dichtbij, zo leuk. En highbrow? so what? Niks van aantrekken.

3 opmerkingen:

  1. Het is werkelijk prachtig! Wat knap dat mensen zulke dingen verzinnen en dan ook nog kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie reportage, ik zou het ook graag zien en ik verlang ook wel weer eens naar een dagje Amsterdam. Jammer dat het contact met zus er niet meer is, want dit hadden we best samen willen doen. Alleen zou ik het ook wel willen maar dan heb ik geen overnachting plek en een dag hen en weer is teveel.
    Ik hou van objecten en het houtje, touwtje, steen vind ik geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen