zaterdag 27 juli 2024

Thee.

 Gisteren dus naar een burenmoestuin geweest, Dat is, de naam zegt het al, een moestuin die door buren wordt onderhouden. Het was leuk en leerzaam, zeker voor mij, ik heb er echt helemaal geen verstand van. Ik wist b.v. niet dat courgette planten  van die mooie gele bloemen hebben. 


En zij hebben b.v. schapenwol langs de groentebedden gelegd tegen de slakken, het is niet alleen tegen de slakken maar het verrijkt ook de grond.

Vergeten te vragen of het dan perse zwarte schapenwol moest zijn. 

Nadat we dat allemaal bekeken hadden kregen we een stencil met wat voor kruiden er allemaal zijn en waar ze goed voor zijn.


Daarna  gingen we thee drinken die gemaakt was van kruiden en bloemen die net in de tuin geplukt waren.

De mevr. die alle uitleg gaf vertelde ook dat elk bloemetje en elk kruidje z'n eigen waarde heeft voor het menselijk lichaam, dit is hier goed voor en dat daar voor. 

In je theeglas ziet het er dan zo uit.


Het was echt heel lekker, als je dat eenmaal geproefd heb dan wil je nooit meer thee uit een zakje. Of het nou allemaal echt zo gezond is weet ik niet en zeker niet hier onder de rook van Schiphol en overal om ons heen snelwegen, met alle uitstoot van dien. Het viel me ook op  dat de "uitleg" mevr. er nou niet echt gezond uitzag, mager en grauw.  In B&B vol liefde is ook iemand die van alles in het wild plukt en brandnetelsoep maakt enz. en die ziet er in mijn ogen ook niet echt als Hollands welvaren uit. Maar ja. er zal best wel een kern van waarheid in zitten.

We kregen allemaal 2 zakjes met gedroogde kruiden mee en ik ben echt van plan om die te gaan gebruiken, ik heb zelfs al een thee " ding" gekocht.

Dus ja, het was een leerzame, gezellige middag en het weer zat ook nog eens  mee, precies de goede temperatuur om zoiets te doen. Dus leuk.

Allemaal een hele fijne dag 🙋

2 opmerkingen:

  1. Theekopje ziet er inderdaad lekker en vrolijk uit.
    Brandnetels stoof ik wel eens in veel boter en dat zal het er niet gezonder op maken 😁
    En ja het is inderdaad opvallend dat mensen die zich met kruiden en andere gezonde leefwijze hun hobby of werk hebben gemaakt er altijd wat grauw uitzien en mager.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wist je dat de gele courgettebloemen ook gegeten worden, ze worden dan in een beslagje (tempura beslag heet dat) gedoopt en gefrituurd. Zalig!

    BeantwoordenVerwijderen