donderdag 4 juli 2024

Politiek en andere zaken.

 Wat mij nou toch opeens mankeert? Ik heb gewoon bijna het klokkie rond geslapen. Gisteravond was ik zó moe dat ik al om negen uur naar bed ben gegaan, raar hoor als het nog zo licht is maar ik zat mezelf zo in de weg dat ik dacht: kan mij het schelen. Ik denk dat ik om half tien in slaap ben gevallen en vanmorgen werd ik pas om half negen weer wakker en  maar één keer wakker geweest voor een plas. 

He, daar knapt een mens van op. De afgelopen weken heb ik wel heel slecht geslapen vier of vijf uurtjes per nacht ofzo, nou dat heb ik nu wel ingehaald. 

Ze zeggen altijd dat je voldoende moet slapen, dat is goed voor lichaam een geest maar dat vind ik altijd zo'n loze kreet alsof je dat zomaar even doet. 

Gistermiddag naar de laatste les over logisch en kritisch denken geweest. Ik vond het interessant, het ging onder meer over dat door groepsdruk en/of een gezaghebbende die je opdrachten geeft, het logisch en kritisch denken helemaal weg kan vallen, de docent liet daar een paar voorbeelden van zien, denk maar aan de Holocaust  b.v. of wat bij ontgroeningen kan gebeuren

Het was wel moeilijker dan ik verwacht had, kijk ik wist b.v. het verschil tussen redenen en drogredenen wel maar niet dat er wel zeven verschillende drogredenen zijn met allemaal een eigen naam en het grappige is dat ik ( met een beetje moeite) nu dingen herken bij politici die aan het debatteren zijn. Er wordt b.v. veel op de man gespeeld, ze vallen dan niet het argument aan maar de man/vrouw en dat heet dan Ad Hominem.  Of ze veranderen het argument van de tegenstander en maken dan een karikatuur van die tegenstander en dat heet dan een Stroman gebruiken. Of ze gebruiken een Cirkelredenering, dan herhalen  ze steeds dezelfde argumenten maar op een andere manier.

Tegelijkertijd denk ik dan: nou, dan weet je nu dan hoe dat heet, en nu? Niks natuurlijk maar je wordt er ook niet slechter van.😀 Het is grappig hoe mensen kunnen verschillen, ik vond het allemaal wel interessant ook al doe ik er verder niks mee maar tijdens de koffie pauze zat ik een gesprek af te luisteren van twee medecursisten en die vonden het helemaal niks, de docent maakte er een rommeltje van, hij haalde alles door elkaar  enz. en ze vonden het zonde van het geld, maar ik sprak nog met iemand anders en die vond het net zoals ik ook boeiend.

Ik heb me trouwens wel heel erg zitten ergeren toen ik gisteren naar die debatten keek, als dit de toon gaat worden dan kan het nog "gezellig" worden. Ze krijgen niet eens de kans om te laten zien wat ze van plan zijn te gaan doen. En ik had de indruk dat Omzigt op de achtergrond als een spinnende kat zat toe te kijken met de gedachte in z'n hoofd: het gaat precies zoals ik verwacht had.

We gaan het allemaal meemaken, allemaal een hele fijne dag. 🙋

2 opmerkingen:

  1. IK heb juist heel slecht geslapen, meestal ben ik binnen 10 minuten wel in slaap, duurde nu half uur maar was uur erna weer wakker en kramp in benen, dus half uurtje beneden gezeten, ook erna nog 3x wakker gewest.
    De cursus lijkt me echt wel interessant, al heb je er in het dagelijks leven weinig aan, het zijn leuke dingen om te weten en eigenlijk hou ik daar wel van. En soms heb je er bij een kwiz nog wat aan.
    Vandaag dagje met dochter naar Goes, lekkere lunch en ik wil armbandje kopen, heb behoefte aan beetje opsmuk, ringen heb ik voldoende maar wat moderne armbandjes heb ik wel zin in. En een simpele lange hemdjurk, ik heb 2 zwarte maar die gaan al 3 jaar mee en dat ga je zien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij waren gisteren op de verjaardag van mijn schoonzusje. Met zijn achten bij elkaar. Allemaal zeer geslaagde mensen in het leven. Drie een eigen zaak gehad. Van te voren waarschuw ik dan H, denk erom geen woord over politiek. Laat alles over je heen komen. Dus die zat stoïcijns voor zich uit te kijken, terwijl ik me opvrat, ha ha ha. En ik was pas om drie uur in slaap gevallen, en toch zo fit om me op te winden. Maar niets gezegd.
    Cursussen doe ik niet meer. Mijn hele leven bijscholing moeten volgen. Met de laatste werkzame jaren nog de studie als ib-er. Genoeg gedaan.
    En ik draag meestal een spijkerbroek met een t-shirt. Rokken heb ik niet en als het warm is een driekwartbroek. En altijd korte mouwen, geen hemdjes meer. Koop wel nu kledingmaat 40, want dat zit lekker wijd.
    En kleinzoon nr. twee blijft hier eten. Moeders en broer komen vandaag laat uit Lissabon. Moeders moet morgen wel aan de bak en kleinzoon naar school om zijn rapport op te halen. En zoonlief ging na het werken trainen. Ik vind alles best. (En gezellig met zijn drietjes aan tafel.)

    BeantwoordenVerwijderen