maandag 16 september 2024

Het brein.

 Ik vertelde toch dat ik af en toe in 'moeilijke' boeken lees? Die gaan  dan vaak over psychologie en over hoe ons brein werkt. Ik vind dat een interessante materie. Af en toe kom ik dingen tegen waar ik dan met verbazing naar kijk, zoals dat ons brein ons soms danig in de maling kan nemen. 

Misschien dat mensen dit al kennen die moeten dan maar even wat anders gaan doen maar ik had het nog nooit gezien. 

Raadseltje: welk horizontaal streepje is langer? 



Of dit plaatje, het rechter mannetje is toch beduidend groter dan de linker. Wat denken jullie?

Verder heb ik geleerd , maar dat wist ik eigenlijk wel, dat we aan alle kanten worden gemanipuleerd zonder dat we dat zelf weten. 

Het grappige is dat ook van alles is onderzocht.

Bv. je krijgt  een bedelbrief en daar staat in of je aub 25 euro wilt overmaken voor een goed doel vervolgens komt een uitleg wat ze allemaal wel niet met dat geld kunnen doen en een paar regels  verder staat dan dat elk ander bedrag natuurlijk ook welkom  is. Nou is na onderzoek gebleken dat als er al een bedrag word aangegeven mensen onbewust een hoger bedrag geven dan wat ze eerst van plan waren. Echt waar het is onderzocht. 

Soms lees ik ook iets waar ik dan even langer over nadenk en dan volmondig knik.

Bv. als iemand kwetsende woorden zegt dan begrijpt diegene niet dat hij eigenlijk zélf degene is die gekwetst wordt want: als je een gloeiend heet kooltje vastpakt om naar een ander te gooien, brandt je sowieso je eigen vingers. Volgens mij heeft Boeddha dit ooit gezegd.

Iets om over na te denken toch? 

Nou, dan hebben jullie iets te doen vandaag😂😂😂 

Allemaal een hele goede dag 🙋

O ja, De streepjes zijn even lang en de mannetjes van bovenstaande plaatjes zijn precies even groot Je mag het na meten als je het niet gelooft.  Ik geloofde het niet en heb het ook echt nagemeten😃

Francien, ik kreeg dezelfde reactie bij de fysiotherapeut, ik slik dan wel medicijnen tegen hoge bloeddruk en hartkloppingen maar ze keek verbaasd op dat het daar bij bleef  'en verder helemaal niks?' Nee verder helemaal niks, geen enge ziektes geen gebroken dingen. Iets om blij mee te zijn.


5 opmerkingen:

  1. Hier komt zo de loodgieter. Er moet een dakpan vervangen worden en de goot lekt op een verbindingsstuk.
    Echtgenoot heeft zelf de loodgieter gevraagd. Eindelijk. Altijd deed hij het zelf wel. Nu hebben wij geen hoge daken. Een klein stuk heeft twee verdiepingen. (Moest van de gemeente, wij mochten niet alles gelijkvloers bouwen). Maar dan nog. Dat geklim op dat dak. Je weet de meeste ongelukken gebeuren thuis. En zeker met eigenwijze mannen. Maar het verstand heeft gezegevierd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof je en ga het niet zelf nameten, ik weet dat het iets met in perspectief zijn is, mijn vader kon heel goed in perspectief tekenen maar dat talent heb ik niet.
    De uitlaat van mijn auto is kapot aan het gaan en Partner deed dat allemaal zelf, maar is nu ook zo verstandig dat te laten doen. We hebben een snel garage in dorp en dan is het zo klaar. Zelf doen betekent eronder moeten gaan liggen, en dat gaan liggen en weer opstaan gaat hem ook niet meer zo makkelijk af, zijn verstand heeft dus ook gezegevierd.
    In mijn vorige huis woonde ik boven een garage en onderhield erg goed contact met de mannen die daar werkten, dus werd altijd even geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ik geloofde het niet en heb het nagemeten. Wonderlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken deze puzzeltjes dus ik wist dat de uitkomsten al, maar ik blijf me daar ook over verbazen en vind het reuze interessant om dan te horen hoe het brein je soms voor de mal houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die streepje en die mannetjes... ik kende ze. Maar vond het weer net zo verbazingwekkend als de eerste keer

    BeantwoordenVerwijderen