maandag 30 september 2024

Rapport.

 Ja, eigenlijk zit je bij mij voor je plezier op de wc want er hangen niet alleen vrolijke vrouwtjes maar ook een kastje dat bosgeluiden laat horen als je binnenkomt. Werkt via een bewegingssensor. Vogelgeluiden, krekels, een kabbelend beekje een kwakende kikker enz. Ik word er altijd vrolijk van en ook rustig. 


En ja, ik zat op een katholieke school, één keer in de week hadden we catechismusles van de pastoor en als we dan een schriftelijke overhoring hadden dan was het voldoende als je de catechismus uit je hoofd kende, gelukkig was dat een dun boekje en uit m'n hoofd leren kon ik wel dus ik had er altijd wel een goed cijfer voor, ik zou het nu echt niet meer weten  en ook het kopje: nuttige handwerken, hilarisch toch?

Dit is een foto van m'n rapport van de eerste klas in het jaar 53/54 en het meest frappante vind ik dat daar ook het kerkbezoek op werd bijgehouden, er werd van kinderen verwacht dat ze elke ochtend vóór school naar de mis gingen. Bij mij was dat blijkbaar matig en dat klopt ook wel want mijn moeder was ziekelijk, zij had het altijd erg benauwd en ze had soms de grootste moeite om zes kinderen op tijd de deur uit te krijgen.

In de volgende klassen stond er zelfs het aantal kerkbezoeken vermeld bv. 19/64  dan was ik dus maar 19 van de 64 keer naar de kerk geweest en als je te weinig naar de kerk ging dan kon je een bezoekje van de pastoor thuis verwachten. Volgens mij heeft m'n moeder hem een keer de deur gewezen, waar of hij zich mee bemoeide of zoiets, ze had wel wat anders aan haar hoofd.

Ja, ja, zo ging dat in die tijd.

Allemaal een  hele goede dag. 🙋

2 opmerkingen:

  1. Prachtig rapport toch? Maar bijzonder dat het cijfer voor gedrag lager is dan vlijt en netheid.
    Op de Montessori school hadden we geen rapporten op de lagere school, wel voor de Franse les na school. Op de Mulo ook maar ik heb ze niet bewaard, denk omdat ze niet geweldig waren, ik leerde wel braaf maar was niet netjes. Van de muziekschool heb ik er nog wel een met prachtige cijfers voor alle vakken, notenlezen, ritmiek en zingen 2x 9 en een 10. Maar ik verloor mijn stem in de pubertijd en ook de interesse in zelf muziek maken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit kon een bladzijde zijn uit mijn rapport.
    Het handschrift van de leerkracht, het kerkbezoek. Bij ons stond vanaf de eerste klas het aantal kerkbezoeken vermeld. Wij woonden bijna naast de kerk, dus elke ochtend, met de slaap nog in de ogen, straat oversteken en in geval van ziek zijn, stak de pastoor de straat over om te informeren of de ziekte zodanig was, dat die het verzuim verklaarde.

    BeantwoordenVerwijderen