maandag 6 mei 2024

Een neuroot.


 Zoals ik hier al eens vermeld heb; heb ik last van neurotische trekjes. Ik ben geen echte neuroot want niemand is 100% dit of dat.  Als je die trekjes hebt dan ben je gauw bezorgd, contentieus, wil je dingen graag goed geregeld hebben, zie je beren op de weg  enz. Dit in tegenstelling met mensen die emotioneel stabiel zijn ( ja, ja, je steekt nog eens wat op bij psychologie les 🤣 ) die laten alles op zich af komen en verwachten dat alles wel goed zal gaan. 

Vanwege die trekjes kwam ik gisteren op een plek in Amsterdam waar ik nog nooit eerder was geweest. 

Dat zit zo: komende zondag gaan de dochters en ik naar Fabrique des Lumiéres. Dat is bij de Westergasfabriek in Amsterdam west, en daar word kunst tot leven gewekt. Kunstwerken van Hollandse meesters worden in bewegende beelden geprojecteerd.


Omdat we allemaal een eind van elkaar af wonen is het handiger om op eigen gelegenheid daar heen te gaan. Ik dus ook en daarom had ik uitgevogeld hoe ik daar het beste met openbaar vervoer naar toe kan. Maar omdat ik dus licht neurotisch ben en absoluut niet te laat wil gaan komen vond ik het nodig om eerst even een proefreis te maken zodat ik precies weet waar ik moet overstappen, hoelang de reis duurt  enz. Dat heb ik gisteren gedaan.

Wat is Amsterdam west een leuke wijk, ik kwam wel langs drie parken en overal waren terrasjes en er viel veel te zien. 

Op bijgaande foto's zou je toch helemaal niet zeggen dat dat in Amsterdam is? 



Ik zag er ook heel veel kunst op straat, zó leuk.

Het verbaasde me dat dit mocht, dat er geen geklaag kwam dat men er nu niet meer langs kon met rollator of rolstoel. Misschien is dat geklaag er wel geweest, da weet ik natuurlijk niet.


Je moet s' avonds niet dronken zijn want dan knal je er misschien zomaar tegenaan. Of je gaat met je dronken kop hele gesprekken staan houden en dan maar niet snappen dat je geen antwoord krijgt.😂

Het zijn twee naakte mensen die op een, tja wat is het? meloen? zitten, ik ben dan altijd benieuwd wat de kunstenaar voor gedachten erbij had, ik kon geen bordje vinden met een naam.

En dan ook nog zo' n schattig tramhalte wachthuisje, zo fijn dat ze dat bewaard hebben.

Kortom, ik heb m'n ogen uitgekeken en dan volgende week naar de bewegende kunst, ik ben benieuwd. 

Allemaal een hele fijne dag. 🙋


3 opmerkingen:

  1. Van de eerste foto herkende ik de plek meteen. Ben 2x maar naar FdL gewest, eerste keer Klimt en Wunderwasser, 2e keer Dali en Picasso. Vonden het beiden heel mooi en apart maar dan is het wel genoeg geweest.
    Ik kende de omgeving niet zo goed, toen ik in Amsterdam woonde was ik meer in het centrum en Oost georienteerd.
    Maar het is heel mooi geworden het hele park, . Ik had het geluk om met mijn gehandicaptenkaart op het terrein te mogen parkeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O,dan ben ik ook een neurootje.Ik snap je helemaal.Veel plezier met je uitstapje.

    BeantwoordenVerwijderen