woensdag 19 juni 2024

Tip voor winkeldiefstal.

 Gisteren las ik een artikel in de krant over de agressie tegen supermarktmedewerkers. Ze gaan geen naambordjes meer dragen zodat ze niet meer traceerbaar zijn. 

Het "grappige" in dat artikel vond ik dat een hoofdcaissière zegt dat zij denkt dat de agressie  is toegenomen met de komst van de zelfscankassa. Dat zij nu politieagent moet spelen en dat een gezellig praatje helemaal wegvalt. Tegelijkertijd zegt een directeur Albert Heijn winkels en logistiek: 'onze klanten waarderen de zelfscankassa erg en de waardering neemt alleen maar toe en verband tussen agressie en de zelfscan nemen wij ook niet waar.' Logisch dat er vaker gebruik van wordt gemaakt want heel vaak staat er een rij bij de gewone kassa. 

Tja........de waarheid zal wel in het midden liggen, of wordt er niet naar het personeel geluisterd?

Als het even kan dan betaal ik bij de gewone kassa, maar laatst had ik maar vier artikeltjes en bij de kassa stond een rij en dus besloot ik om toch maar even zelf te scannen en ja hoor, ik werd gecontroleerd. Ik dacht dat kan een leuke discussie  worden want vlak daarvoor had ik wat dingetjes bij het Kruidvat gekocht waarvan ik niet zeker wist of A.H. ze niet óók verkocht en ik had er geen bonnetje van. 

Maar het duurde even voordat er een medewerker aan kwam en ik had de tijd om de artikelen die ik bij A.H, gekocht had weer uit m'n tas te halen en weer op het plankje te leggen, de boodschappentas met Kruitvat spullen hing ik vervolgens weer over m'n schouder. De medewerker scande de vier artikelen die op het plankje lagen:  'ja hoor mevr. alles in orde'. En toen dacht ik  even: o, dus zo doe je dat, had ik nou ook nog maar wat  A.H. spullen in m'n tas gestopt. (  een aardigheidje  meneer Sonnenberg, weten jullie nog? 🤣 Wim Sonneveld? Voor wie het niet weet ik zal een filmpje plaatsen. )  Kijk schooljongens zullen daar waarschijnlijk niet mee wegkomen maar zielige oude vrouwtjes zijn wel te vertrouwen.😂

 Bovendien vind ik dat je als zelfscanner korting zou moeten krijgen want uiteindelijk sta je het werk van een caissière te doen.

Maar goed dit even terzijde.

Ik las nog iets in dat artikel wat ik wel vier keer gelezen heb, een medewerker zei tegen de krant:' waarom moeten ze m'n naam weten? Je komt soms best wel enge figuren tegen. Onlangs was er een oudere man die tegen m'n collega zei dat ze een stralende lach had, ik was blij dat ze toen geen naamkaartje droeg, zo was ze niet traceerbaar'. 

Huh? Mag dat ook al niet meer? Wat is daar eng aan? Wat kan hij gaan doen als hij weet dat ze Marietje heet?  Schieten we nu niet een beetje door? 

Nou ja, afijn, de zelfscankassa's zullen wel blijven en agressie ook.

Allemaal een fijne dag 🙋

4 opmerkingen:

  1. Doorgeschoten wordt er zeker maar ben bang dat dat tegenwoordig nodig is.
    Het is zo jammer dat veel kinderen de vrijheid, blijheid en ongedwongenheid van vroeger niet meer zullen kennen. Altijd op je hoede zijn zal op je zenuwen werken ook, en al zoveel jongeren hebben last van psychische problemen. En denk ook dat de constante herrie die vroeger muziek heette ze geirriteerd maakt, de constante dreun of rap is vreselijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mn boodschappen worden lekker thuisgebracht. Heel jammer dat ik nergens meer kom (in winkels etc.) maar ik kijk naar de voordelen. Een gezellig praatje met de bezorger heb ik elke week.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ondertussen halverwege het boek en vind het wel fijn luisteren, soms is het wel wat belerend maar het boeit me wel.
    Een mooi stuk vond ik over het: alles stroomt. Panta Rhei in het Grieks. De laatste boot van mijn vader heette zo en we hebben het ook op zijn overlijdenskaart gebruikt. Panta Rhei - alles stroomt, de stroom is op eigen verzoek gestopt.
    Morgen ga ik wel een ander boek tussendoor beginnen, even pauze van denken en in laten werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat van die stralende lach, dat las ik ook. Mag je niet eens meer een spontaan compliment geven? Ik doe het wel eens, zo van "Wat een mooie jas hebt u" (en dan is dat ook echt zo, of in elk geval, ik vind hem mooi) of "Leuke outfit zo" (ook al heb je de betrokkene nog nooit eerder gezien). Gewoon in het voorbijgaan, mensen reageren altijd prettig, met: Dank u wel! of zoiets.

    En als ik eerst naar het Kruidvat ga en dan pas naar andere winkels... altijd bonnetje vragen! Ook als ik bijvoorbeeld een kringlooprondje maak.

    BeantwoordenVerwijderen