woensdag 22 februari 2023

Engels.

 Zoals ik hier al eens eerder verteld heb wilde ik vroeger niet leren, even snel 2 jaar naar de huishoudschool en dan het "echte" leven in. 

Later kreeg ik daar spijt van en ben nog 3 jaar naar de Moedermavo gegaan maar dat is inmiddels ook al 100 jaar geleden.

Nou viel het me al een tijdje op dat je steeds vaker Engels hoort, als je op straat loopt maar ook in winkels, als je in een supermarkt een vakkenvuller aanspreekt dan hoor je:' sorry, I don't speak Dutch' en ja, wat is dan het Engelse woord voor ontbijtkoek? 

Ik denk dat dit wel de toekomst gaat worden, ook de kleindochters studeren in het Engels. Prima.

Maar toen bedacht ik dat het geen kwaad kon om m'n kennis van de Engelse taal een beetje op te krikken en dus zit ik nu elke dag via een gratis app Engelse lesjes te maken.

Ik krijg daar wel een beetje een kik van want het blijkt dat ik meer weet dan ik dacht, het gaat best wel goed eigenlijk. Geen idee of ik er ooit iets aan ga hebben maar kwaad kan het ook niet en het houd me van de straat.

Allemaal een goede leuke dag. 🙋‍♀️


4 opmerkingen:

  1. Mijn zus had het er ook al over dat o.a. bij Kruitvat ze bij de kassa constant in het Engels werd aangesproken. In de horeca is het geloof ik al vrij normaal geworden in de randstad. En Amstelveen schijnen in verhouding heel veel expats en aanverwanten te wonen
    In Zeeland heb ik het nog niet meegemaakt.
    Ik heb 25 jaar bij een internationale organisatie gewerkt waar de voertaal en werk grotendeels in het Engels was en elke bedrijfssector heeft dan ook nog zijn eigen jargon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier in de Achterhoek hoor ik nog alleen Nederlands.
    Maar ja, wie wil er nou ook in de Achterhoek wonen!!! Wel veel Duitsers die even de grens overwippen, maar dat is andersom ook.
    En ik heb wel een opleiding gevolgd na de HBS, de Pabo gedaan. En tot mijn 61e voor de klas gestaan. Maar van de vreemde talen is weinig blijven hangen.
    Het enige wat ik bij houd is spelling. Elke morgen even het testje maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind de Achterhoek geweldig!! heb familie in Winterswijk wonen en ben er heel vroeger een aantal keren met vakantie geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kan ook op de BBC website Engelse lesjes vinden, voor alle niveaus. Je kan er zelfs een niveautest doen. BBC Learning English, als je dit intypt kom je er en kan je van daaruit heel veel leuke opdrachten vinden. Lezen, luisteren, kijken en luisteren. Misschien ook iets voor jou. (Ik gebruik het vaak voor mijn studenten op school.)

    BeantwoordenVerwijderen