vrijdag 7 juli 2023

Kast.

 Mijn tuin is helemaal afgesloten en de schuur is aan de andere kant van het huis, dus als er in de tuin gewerkt moet worden moet alles dóór het huis. Om dat zoveel mogelijk te voorkomen heeft manlief al heel lang geleden een soort kast gemaakt in een hoekje bij het terras. Daar wordt van alles bewaard, snoei scharen,  een zak met potgrond, een harkje  en wat je zoal in de loop der tijd verzameld.

Een tijdje terug leek het de dochter leuk als er wat meer vogeltjes in de tuin zouden komen en dus kreeg ik voer en zo'n ding waar je dat in kon doen. 

Maar het trok niet alleen kleine vogeltjes wat natuurlijk het leukste is maar ook houtduiven, tortels, kraaien, eksters. En dat fladderde vrolijk, en soms ook niet zo vrolijk, rond. Ook als ik rustig  buiten een boek zat te lezen.  Dat vond ik maar niks want het is een vrij kleine tuin en dus vulde ik dat voerbakje niet meer bij en liet het voer in die buitenkast staan. In de natuur is nu genoeg voedsel te vinden, bijvoeren is niet nodig.

Hoe ik er bij kwam weet ik niet maar gisteren kreeg ik opeens de geest om die kast eens op te ruimen. Geen lekker karweitje want het wordt op den duur toch viezig en stoffig. Ik dacht ook laat ik er eens een krukje bij pakken zodat ik eens goed kan zien wat er nou op die bovenste plank ligt.

Ik schrok me rot, de zak met vogelvoer was open geknaagd en al het voer was eruit gelopen. MUIZEN.!!!

Ik heb die hele kast leeg gehaald, schoongeveegd en met bleekwater schoongemaakt en alles meteen weggegooid.

En ja hoor, gisteravond en vanmorgen zag ik een klein muisje lopen, ik ben niet echt bang voor muizen maar het moet geen plaag worden en ze moeten zéker niet binnen komen.

Er komt vaak een kat in de tuin die daar een beetje gezellig rond scharrelt, die ben ik nu aan het lokken met kattensnoepjes opdat hij dan misschien wat vaker zal komen. Wie weet helpt het.

Tot overmaat van ramp kreeg ik zo net een mailtje van de woningbouwvereniging dat er in deze buurt ratten en muizen gesignaleerd zijn. RATTEN!!😱

Op dit moment  voel ik me toch niet zo lekker in m'n eigen huis en hou de tuindeur maar even dicht en ga toch maar iets van muizenkorrels kopen of zo.

Allemaal een goede, rustige dag 🙋‍♀️

2 opmerkingen:

  1. Als er nu geen etenswaren meer open en bloot in je tuin liggen komer er ook geen ratten meer, dat weten ze heel snel als er niks meer te halen is.
    Enne de meeste beestjes zijn banger voor ons dan wij voor hen. Iets met wij zijn groot en zij zijn klein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is niet zo leuk op zijn zachts gezegd. Een kat kan natuurlijk helpen maar dan moet je hem niet teveel met brokjes lokken. Goed doorvoed wordt hij dan misschien wel een muizen en ratten vriend.

    BeantwoordenVerwijderen