dinsdag 16 april 2024

Lichaam.

 Om even terug te komen op die spareribs van laatst.  Het was eigenlijk een hele gekke aktie van me want ik ben helemaal niet zo'n vleeseter. Heel af en toe wat gehakt door een groenteprutje of wat kippedijfilet en  vis vind ik soms ook lekker maar zoals vroeger toen er vaak karbonade of een biefstukje op het menu stond, gebeurd dat  nu nooit meer. Geen trek meer in. Dus nu opeens spareribs? Huh? 

Maar ik hang altijd wel erg de leer aan van dat je naar je lichaam moet  luisteren. Als je moe bent moet je rusten, als je de drang  hebt om te bewegen dan ga je wandelen, ( als dat lichamelijk mogelijk is)  als je merkt dat je zin hebt in groenvoer dan eet je sla, als je gewend bent om rond 11 uur naar bed te gaan maar nu zit je al om 8 uur te knikkebollen dan vraagt je lichaam misschien wel naar rust en dan ga je toch lekker naar bed, als je s' morgens altijd kwark eet en het staat je opeens tegen dan is dat misschien een teken dat je eens wat anders moet proberen en als je ineens heel erg zin in vlees hebt dan bestel je spareribs. 😃🤣

Ik denk dat je lichaam ( als er geen vervelende mankementen in je lijf zitten) zelf aan geeft waar het behoefte aan heeft maar dat moet je dan wel aanvoelen en dat is héél moeilijk want je hoofd speelt vaak de boventoon, tenminste bij mij wel; je moet dit en je moet dat want dat is beter en dat doe je altijd zo.

Dit is allemaal eigen theorie hoor, absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd. Ik denk wel dat dat gezond is, alleen in de praktijk ook altijd uit te voeren valt vaak niet mee. 

Nou ja, we doen ons best en nu heb ik het helemaal over mezelf hé en niet over mensen die een eetstoornis hebben dan wordt het een heel ander verhaal.

Allemaal een fijne dag 🙋‍♀️

Lot, wat een nare reactie van je zus. Ben je eerst blij met het berichtje en dan komt er meteen weer zo'n domper bovenop. Zo te lezen heeft ze een moeilijke tijd maar jij hebt je best gedaan en  nu ligt de bal bij haar en kun je niets anders doen dan afwachten, denk ik. Groetjes.

Petra, ik moet altijd goed en regelmatig eten anders wordt m'n bloedsuikerspiegel te laag en ga ik helemaal zweten en bibberen. Dus even een boterhammetje en een vitaminepil gaat voor mij niet werken. Groetjes.




4 opmerkingen:

  1. Elf uur is, ook voor mij, een prima tijd om naar bed te gaan. Lig er dan kwart over elf in.
    Maar soms zit ik om 8 uur al te gapen. Zeker als ik buiten bezig ben geweest.
    Ga ik dan naar bed, ben ik om 5 uur wakker. En daar heb ik geen zin in. Zit ik al om half zes met een kop thee naar buiten te kijken. Zelfs de vogeltjes zie ik dan nog niet.
    Dus hou ik het dan vol tot half elf.
    Vrijdag had ik een update op mijn laptop. En kon daarna geen blogs van blogspot meer volgen.
    Zoon kwam er ook niet uit.
    Gisteren naar de it boer gegaan. Het bleek een fout in de dns van het besturingssysteem. Na een half uur had hij het gevonden.
    Nog nooit zo met liefde een rekening betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch ga ik een reactie naar mijn zus sturen, ik ben ook deels wel boos omdat het me nog steeds niet duidelijk is wat ik nu zo verkeerd heb gedaan. En wil me niet laten voorschrijven wat ik wel en niet doe.

    Bij de BBC heb ik eens een documentaire gezien over voedsel keuzes. Kinderen kregen een aantal weken zelf de mogelijkheid te kiezen wat ze aten. Veel kinderen bleken dan dagen achter elkaar hetzelfde te eten en dan over te stappen op totaal andere dingen, achteraf bleek dat in totaal een best goed eetpatroon te zijn, alleen niet elke dag "uit de schijf van vijf" .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Nou voorlopig is het echt over met mijn zus. Ik had een echt doordachte reactie gestuurd, waarin ik nogmaals schreef dat ik het heel naar vond allemaal en natuurlijk niet bedoelde dat ze stress krijgt van een goedbedoelde kaart. Aangeboden mee te gaan naar haar therapeute. Krijg ik een nog raardere reactie, dat het allemaal alleen maar over mezelf ging en ik mijn eigen plan trok en dat ze dat wel verwacht had dat ik zo zou reageren. Geen idee wat ze aan therapeute voor vreselijks over me heeft verteld maar die had haar geadviseerd contact met mij te verbreken.
      Ze leest alleen wat ze wil lezen heb ik de indruk en dat ze niet normaal meer kan denken en doen. Zal het maar los moeten laten want zo heb ik de behoefte ook niet meer contact te zoeken op enig moment en ik moet ook eerlijk zeggen dat het me ook wel een rustig idee lijkt. Er was altijd wel wat, zei onze moeder trouwens ook.

      Verwijderen