maandag 29 januari 2024

Stemmetje.

 He, He, daar ben ik dan weer. 

Ik heb een rot tijd gehad. Laat ik even voorop stellen dat ik wat ziektes betreft niks gewend ben, de laatste keer dat ik echt ziek geweest ben was ik 17 en nu was ik weer ziek. Volgens de dokter moest het allemaal  vanzelf over gaan, over een maand weer bloed prikken en als de misselijkheid dan nog niet weg was dan door naar de MDL arts, (ik weet de volgorde niet precies, in ieder geval iets met maag, darm, lever of zoiets.) Naar mijn idee  duurde het  natuurlijk allemaal te lang en daardoor zat ik geestelijk en lichamelijk niet lekker in m'n vel.

Maar nu lijkt het toch echt de goede kant op te gaan, alleen af en toe nog misselijk maar al weer wat steviger op m'n benen en er wordt zelfs weer gewandeld en gewoon gegeten.

Vooral dat geestelijke zat me dwars. Ik haalde me de gekste dingen in het hoofd en het één was nog erger dan het andere. Totdat ik er via een podcast achter kwam dat ik neurotische trekjes heb. 

Een neuroot ziet altijd beren op de weg, denkt altijd dat het alleen maar slechter kan worden, ziet overal gevaar in, heeft de neiging om zich terug te trekken want wie weet wat er allemaal wel niet kan gebeuren enz.  Nou dat herkende ik wel. 

In die podcast gaven ze als tip dat je dan op het stemmetje in je hoofd moest letten, iedereen heeft een stemmetje in zijn hoofd, en als dat stemmetje dan weer eens negatief bezig is, dan moet je daar tegenin  gaan en het positieve dingen laten zeggen, want uiteindelijk ben je dat stemmetje zelf.

En dat werkt voor mij, bijvoorbeeld:

Qua misselijkheid had ik goed en slechte dagen, dus was ik op de goede dagen helemaal blij, maar als het de dag daarna weer slecht ging dan stond dat stemmetje meteen klaar om me helemaal de put in te praten 'zie je wel het gaat helemaal niet goed, vanaf nu ga je je alleen maar zieker voelen want dit klopt niet en waarschijnlijk heb je toch iets ergs onder de leden en moet je uiteindelijk toch naar die arts, enz:

Als dat stemmetje nu weer eens bezig is dan denk ik nu: vandaag heb je even een mindere dag maar morgen voel je je weer beter en kijk eens naar hoe je er veertien dagen geleden bij lag en kijk eens hoe je er nu bij loopt, zie je het verschil? nou dan.

Dat helpt. 

En verder heb ik mezelf een schop onder de kont gegeven, maar daarover later meer. 

Allemaal een fijne dag .🙋

Dank Petra dat je aan me gedacht hebt.



3 opmerkingen:

  1. Veel sterkte met beter worden. Wat mij erg helpt is dan dingen op te schrijven die wel goed gaan en voor ik het weet zit ik aan de 50 of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. blij dat je er weer bent AOWtje en hoop dat je je steeds beterder gaat voelen. Jezelf af en toe flink toespreken kan geen kwaad, doen we waarschijnlijk allemaal van tijd tot tijd. Misselijk zijn is heel vervelend. Je eet, je wandelt, je schopt jezelf...gaat de goede kant op!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat je door een Podcast weer op het goed spoor zit.
    Bij misselijkheid vind ik het onvoorspelbare zo lastig, je hebt constant de neiging om in de buurt van wc te blijven, en ik had zelfs een tijdje een emmertje naast bed en stoel in de kamer, voelde me zo onzeker erdoor.

    Nu hopelijk weer wat leuke blogs van je

    BeantwoordenVerwijderen