dinsdag 2 januari 2024

Verzorgingshuizen.

 Verzorgingshuizen, daar heb ik veel over nagedacht, waarom willen mensen daar niet naar toe als ze erg hulpbehoevend worden, je hoort vaak genoeg :" ze krijgen mij m'n huis niet uit"  waarom hebben ze liever dat kinderen langzaam maar zeker overwerkt raken omdat ze de zorg voor een ouder hebben? Als je al kinderen hebt.

Ik snap dat niet, ik zou me vreselijk schuldig voelen als m'n dochters naast hun werk steeds maar weer een eind moeten rijden en veel van hun vrije tijd zouden moeten inleveren omdat ma weer hulp nodig heeft.

Wat is nou beter? De hele dag alleen thuis zitten, afhankelijk zijn van thuiszorg die dan zo laat en dan weer zo laat komen en verder zitten wachten of er misschien nog  bezoek komt of naar een tehuis waar in ieder geval een beetje aanspraak is.

Ik ben heel vaak bij een oude buurvrouw op bezoek geweest die op de gesloten afdeling van een verpleeghuis woonde, die mensen zaten er keurig verzorgd bij en toen de buurvrouw s' nachts een keer uit bed gevallen was , was er heel snel hulp terwijl ze thuis een keer de hele nacht op de grond had gelegen.

Ze had op haar manier nog contact met verzorgers, bezoekers van andere bewoners en er werden gezamenlijke dingen georganiseerd en als ze daar geen zin in had dan ging ze naar haar kamer.

Soms zag ik dat er een medicijn ronde was en kregen de bewoners allemaal tegelijk hun medicijnen of wat ze op dat moment ook nodig hadden en  nu zie ik thuiszorgmedewerkers van hot naar her crossen om mensen thuis te bezoeken, hoeveel tijd kost dat wel niet? Wat is nou efficiënter?  

Als ik bij de buurvrouw op bezoek was dan gingen we gezellig naar het bruin café en daar aten en dronken we wat, dat was gezelliger dan toen ze nog thuis woonde, daar moest ik aan het werk en dingen regelen. 

Als ik zover ben dan mogen ze mij in zo'n huis stoppen hoor, geen boodschappen meer doen, niet meer de badkamer schoonmaken, niet meer hoeven nadenken over wat er vanavond weer eens gegeten moet worden, gewoon je bordje voor je neus gezet krijgen. ( met eten wat natuurlijk lang niet zo lekker is als m'n eigen eten🤣) 

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je niemand meer hoeft lastig te vallen.

Ik zal het allemaal wel te rooskleurig inzien want ook daar is natuurlijk een personeelstekort en misschien denk ik er over een paar jaar wel anders over maar nu ben ik écht van mening dat de verzorging/ verpleeghuizen weer terug moeten komen en ik denk vele mensen met mij.   

Iemand in de politiek ( weet niet meer wie) heb ik wel eens horen zeggen:" we kunnen wel weer van die huizen gaan bouwen maar we hebben de mensen niet die daar dan kunnen werken" 

Heb je dat probleem weer 😡

Asielzoekers aan het werk zetten? 

Nou,  ik weet het ook niet meer hoor. 

Allemaal toch een goede dag.


7 opmerkingen:

  1. Een blogje naar mijn hart. Ik had het zelf geschreven kunnen hebben. En het lost ook nog eens een stuk woningnood op. Hoeveel ouderen wonen er niet in een veel te groot huis waarvan kamers gesloten blijven. Goed geschreven Ella

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die huizen zijn allemaal veel te abrupt gesloten. Misschien dat het allemaal een beetje anders had gemoeten qua organisatie of zo, maar niet meteen in een klap wegbezuinigen. Ik ben het geheel eens met wat je schrijft. Eenzaam thuis zitten wachten op een gehaaste thuiszorgdame lijkt me ook niet fijn. Natuurlijk waren er tehuizen waar de zaken totaal niet goed liepen, maar dat had men beter goed kunnen aanpakken. De meeste liepen wél goed namelijk. Als dat niet zo zijn geweest, dan hadden de kranten wel vol gestaan met ellende-verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil hier wel even mijn ervaring kwijt. Indertijd werkte ik bij en woonzorg voorziening. Ideaal, huurappartementen met service waar zorg bij hoorde. De gemeente betaalde zonodig een deel van de kosten. Er was zorg van de wijkverpleging, er was altijd dag en nacht één verzorgster van die service. En een directrice. Dit is allemaal verdwenen in de jaren 80/90. Ideaal. Er was een wachtlijst. Maar mensen voelden zich wel altijd overvallen als ze een woning aangeboden kregen, vonden het een hele stap. De meeste mensen woonden er fijn, de sfeer was prettig. Er woonden ook actieve ouderen die vanalles organiseerden. Voor iedereen was hulp en aandacht. Helaas, de gemeente wilde of kon niet meer subsidiëren en het is opgegaan in een grote organisatie. De verzorging werd uurtje factuurtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bedoel je precies met een verzorgingshuis? Een verpleeghuis? Want wat ik meegemaakt heb met mijn moeder in een verpleeghuis, is op zijn zachtst gezegd dramatisch slecht geweest. Als ik er aan denk dat ik daar zou moeten zitten... Ik heb mijn moeder drie jaar lang iedere dag bezocht daar dus ik weet heel goed waar ik het over heb. Een bejaardentehuis zoals we dat vroeger kenden, waar mijn grootouders woonden, dat was fijn. Vonden zij ook. Maar dat bestaat geloof ik niet meer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Bejaardentehuizen zijn al jaren geleden wegbezuinigd. Alhoewel wanneer je zelf een groot gedeelte van de zorg kunt betalen zijn er tehuizen te vinden.
      Niet alle verpleeghuizen zijn slecht. Ik kijk altijd met groot respect naar alle personen daar die zich “de benen onder de kont weglopen” om hun bewoners het naar de zin te maken.

      Verwijderen
    2. Ik wilde niet zeggen dat ik geen respect voor de verzorgenden heb.Voor sommigen niet, maar de meesten werken hard en kunnen er niet veel aan veranderen. Het zit hem in de hele grote, veel te grote groep mensen daar boven. Politiek ook!

      Verwijderen
  5. Ja ben het met je eens, behalve over net eten, ik ben een niet nederlands georienteerde eetster en zou het moeilijk hebben met bijna elke dagen agv of stamppot en op vrijdag nasi met een ei of vieze sate uit plastic. Zo maakte ik het met mijn oma mee verder was het prima .
    In Rijswijk was er een waar ik fysio had en er was fitness in zwembad samen met bewoners.
    Ik merk nu al hoeveel tijd het me kost om ons bewerkelijke huis te onderhouden, gaat nog prima maar het kost zoveel tijd en dan blijft er weinig eigen tijd over en daar heb ik ook veel behoefte aan

    BeantwoordenVerwijderen