dinsdag 8 oktober 2024

Psychologie.

 En dan ga ik natuurlijk ook nog trouw naar m'n psychologie lessen. Ik blijf het boeiend vinden; waarom doen mensen zoals ze doen. 

Je persoonlijkheid, waar je mee geboren wordt en die door de jaren heen redelijk stabiel blijft speelt natuurlijk een grote rol in hoe je door het leven gaat.

PERSOONLIJKHEID. Het is zo belangrijk met wat voor persoonlijkheid je geboren bent.  Ben je neurotisch, extravert of juist introvert, ben je consciëntieus, sta je open voor nieuwe dingen of niet. Al deze kenmerken  beïnvloeden je leven. Wat ik heel interessant vond was, dat als je bv heel introvert bent, wat lastig kan zijn in het dagelijkse leven, dat je jezelf dan foefjes aanleert om daar mee om te gaan. Dan lijkt het misschien wel dat je niet meer verlegen of introvert bent maar dat ben je nog wel maar door die trucjes kun je er beter mee omgaan. Héél herkenbaar voor mij

LEVENSGEBEURTENISSEN.  Wat gebeurde er allemaal in je leven. Het hangt van je persoonlijkheid af hoe je op die gebeurtenissen reageert. Maar wat je meemaakt kan heel veel invloed hebben op hoe jij in het leven staat. Er is bv onderzocht dat een scheiding of overlijden van een geliefde blijvende veranderingen achter laat. (Alles over het algemeen genomen natuurlijk, ieder mens is anders en reageert natuurlijk ook anders.) 

Maar de docent liet laatst ook een lijstje zien wat belangrijk is voor een gelukkig (er) leven. 

BEWUSTE ACTIVITEIETEN. Bv. meer bewegen, een dankbaarheidsdagboek bijhouden, iets goeds doen voor een ander, je zegeningen tellen, vergeving tonen,  in het hier en nu leven enz.  Het schijnt  zo te zijn dat als je dit soort dingen doet, dat je je dan beter gaat voelen en ik denk dat dat ook echt zo is.

Het zijn eigenlijk open deuren en  ergens achter in je hoofd weet je het wel maar als je dan alles zo weer op een rijtje ziet staan dan denk je: o ja. 

Allemaal een hele goede dag. Ik ga nu even m'n zegeningen tellen.🙋



4 opmerkingen:

  1. Ik heb ook zegeningen te tellen..en dank voor de wijze tekst,daar ga ik de dag mee in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een deel van het lijstje is ook mindfulness, je bewust zijn van alles wat er om je heen gebeurt en in het heden zijn.
    Ik heb ook heel veel zegeningen om te tellen, maar ga nu eerst de was ophangen en hopen dat die goed droog wordt. Daarna zal ik bewust om me heen kijken naar de mooie plek waar ik woon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "in het hier en nu leven"....geen idee wat ik moet met deze woorden (ligt aan mij), maar dat doen we toch (soms ff in het verleden als er iemand uit mn jeugd is overleden, maar dat is weer anders). Dankbaar vind ik ook een vreselijk woord, laat staan dat ik een dagboek bij ga houden. Ik zeg ook nooit dat ik gelukkig ben, ik heb het naar mn zin, vind ik meer dan voldoende. Ik ga op PostNL wachten, met een leuk pakje. Heb je lang zitten tellen, AOWtje????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankbaar is voor mij ook een besmet woord. Religieuze opvoeiding, moest verplicht dankbaar zijn of dat veinzen, ook als je dat niet voelde. Gelukkig vind ik ook een zwaar aangezet woord.Blij of tevreden vind ik prettiger woorden. Groet,Inre

      Verwijderen