zaterdag 19 oktober 2024

Voor en tegen.

 Op dit moment zit ik weer eens in een fase dat ik het nieuws en de krant een beetje mijd. Ik wordt er zo ongelofelijk moe van, de een bedenkt een plannetje en de ander is er tegen en dan moet er weer eindeloos overlegd worden en vergadert en vervolgens gebeurd er maandenlang niks. Als er überhaupt ooit al iets gebeurd.

Ik las een artikeltje in het plaatselijke krantje dat de gemeente een plekje gevonden heeft waar nog wel wat woningen gebouwd kunnen worden en dat moeten dan appartementen worden waar de komende 5 jaar Oekraïners in kunnen gaan wonen. Gemeenteraadsleden roepen ook steeds dat er voor jongeren gebouwd moet worden.

NNNNEEEEEEEEEEEE, niet voor jongeren of asielzoekers bouwen maar voor OUDEREN. DE WERELD VERGRIJST MENSEN!!!

Als ik in een straal van 300 meter hier om me heen kijk dan worden er zeker 10 eengezinswoningen bewoont door alleenstaande ouderen en dat is dan alleen nog maar in mijn buurtje.

 Bouw comfortabele appartementen voor deze mensen ( ook voor mij😀) en stimuleer ze om daar naartoe te verhuizen dan kunnen jonge gezinnen met kinderen die nu in te kleine flats wonen naar die vrijgekomen eengezinswoningen met een tuin verhuizen en dan kunnen jongeren en asielzoekers in die vrijgekomen flats. Dan komt er tenminste wat beweging in de woningmarkt. 

Bijkomend voordeel is dat de ouderen dan bij elkaar in 1 gebouw wonen waardoor ze wat gezelligheid en steun  aan elkaar kunnen hebben ( misschien zie ik dat wat rooskleurig?) maar wat nog belangrijker is : de thuiszorg kan veel efficiënter werken omdat de ouderen in 1 gebouw wonen en al die autootjes van de wijkzorg  dus niet meer continu van hot naar her hoeven te rijden wat alleen maar tijdverlies oplevert. 

Kijk, als je als oudere in je eigen huis wilt blijven wonen dan is dat natuurlijk prima, niemand kan je dwingen maar we moeten allemaal langer zelfstandig blijven omdat de zorg steeds minder wordt en dat zelfstandig blijven gaat nou eenmaal makkelijker in een gelijkvloerse woning met een ruime badkamer en brede deuren dan in een huis met twee trappen en een tuin.

Ben ik nou zo slim of zijn zij  nou zo dom?

O ja, nou doe ik het zelf ook; iemand maakt een plannetje en ik ben er tegen🙈

Afijn, het is zoals het is, allemaal een hele goede dag 🙋‍♀️

4 opmerkingen:

  1. Omdat dat meer bouwen voor ouderen toch niet gaat gebeuren voorlopig, pas ik zelf mijn woning maar zoveel mogelijk aan. Ontspullen en verkopen van overbodigs dus. Zoveel mogelijk ruimte maken. Plan maken voor douche op begane grond. Glazenwasser toch maar vragen alle ramen te doen i.o.v. 'ik doe het zelf wel'. En ja die twee trappen en die tuin..Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk heb ik 10 jaar geleden een heel verkeerd huis gekocht. Oud, grote lange tuin en boven geen wc. Verbouwing liep en loopt niet zoals bedacht door allerlei oorzaken. Hoe het in de toekomst moet? Geen idee, als partner wegvalt is het teveel aan onderhoud om voor mij te doen. Ik heb me wel ingeschreven voor huurhuis nog verder naar het zuiden, in deel boven Belgie waar dochter woont. Maar eigenlijk wil ik er ook niet over nadenken en bovendien loopt het altijd anders dan je bedenkt.
    Goede nieuws is dat partner weer thuis is en het heel goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In mijn gemeente zijn ook plannen voor het bijbouwen van zo’n 450 tot 500 woningen. Maar hier zal een gedeelte bij zijn voor ouderen. Op die manier hopen ze de oudere éénsgezinswoningen vrij te krijgen. Deze zijn sowieso afgeschreven en toe aan vervanging. (Snel gebouwd na WWII) Deze liggen ook nog eens in het plangebied van ouderen wonen zoveel mogelijk binnen een straal van 500 meter van de voorzieningen zoals winkels en zorg. Alleen krijgen wij dan het probleem dat men vanuit de omliggende gemeenten probeert een seniorenwoning te krijgen want die gemeenten bouwen niet specifiek voor ouderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij wilden altijd een huis laten bouwen naar eigen behoeften. En toen we eind veertig jaar waren kregen we de kans. Onze gemeente had een klein woonwijkje in gedachte, aan de rand van het dorp. Wij kochten een kavel, en H. zei gelijk, dan bouwen we alles gelijkvloers, als het kan zonder drempels.
    De gemeente protesteerde. We moesten een bovenverdieping. Dat zijn uiteindelijk twee kamers en een badkamer geworden. Een behoorlijke extra investering.
    Nu is ons huis zeer gewild. We krijgen aanbiedingen van mensen, zelfs uit het westen.
    Wij gaan mooi niet en blijven lekker zitten. Nu zijn we op de leeftijd dat we ons huis zeer waarderen. Alleen de tuin is te groot. Maar daar blijf ik lenig van. Wij kijken uit over een weiland. En naar het dorp fiets ik. Daar heb ik zo'n charmante regencape voor.
    Een appartement? Tussen al die klagende ouderen zitten? En als het mooi weer is op zo'n balkonnetje? De groeten.
    Enig nadeel is de grote vrije ruimte beneden. En open naar boven. Dat betekent dat je meer stookt dan in een afgesloten ruimte. Het zij zo.
    Vanaf mijn werktafel kijk ik naar het weiland, de vogels (en de mollen), die ruimschoots aanwezig zijn.
    En ja, ik ben bevoorrecht. Maar daar hebben we wel voor gewerkt. Tot aan de vut tijd. Eerst voltijds, daarna ik 28 uur.

    BeantwoordenVerwijderen