donderdag 22 juni 2023

Huh?

Gisteren heb ik de krant weer eens goed gelezen. Daar zag ik dit artikel:


Hoogleraren vinden dat bedrijven die producten maken die overgewicht veroorzaken moeten bijdragen aan de almaar stijgende zorgkosten. B.v. supermarktketens, Tata Steel, enz.

Al die bedrijven verdienen aan ongezonde producten waardoor de zorgkosten omhoog gaan en dus moeten ze daar maar aan mee betalen. Huh, wat voor producten maakt Tata Steel dan? Oja,  blikjes waar ongezond spul in kan. En dan laat ik de uitstoot van schadelijke stoffen maar even buiten beschouwing.

Ik kijk wel eens naar Curvy Brides Boutique op TLC s' avonds om half acht. Laatst was daar een bruid helemaal overstuur omdat ze kwaad was op zichzelf, toen er aan haar gevraagd werd waarom ze toch zo kwaad was antwoordde ze:

' omdat ik zo dik ben en omdat het mijn eigen schuld is want ik stop zelf al dat eten in m'n mond' 

Kijk, dat is duidelijk. Dan moet er dus hulp komen voor de onderliggende  problemen, wat in negen van de tien keer het geval is, dan is er meer aan de hand dan supermarkten die vol liggen met ongezond spul.

Natuurlijk zijn er mensen die er niets aan kunnen doen dat ze te zwaar zijn, door ziekte of wat dan ook maar daar hebben we het nu niet over.

Ik ben zelf ook te dik hoor en ik ben me er heel goed van bewust dat ik ook ongezonde dingen in m'n mond stop maar ik ben er (nog) niet overstuur van.🤣

Maar om op de zorgkosten terug te komen, moet je bedrijven dan gaan verplichten om mee te betalen? Dan gaan ze dat  natuurlijk door berekenen waardoor alles nog duurder wordt en alles is al zo duur. 

Kijk, de gezonde spullen iets goedkoper en de ongezonde wat duurder is wel een goed plan, maar als je suiker verslaafd bent dan gaat dat ook niet werken denk ik. Dan koop je gewoon wat minder groente en fruit.

Dus ja, het blijft ingewikkeld.

Ik las nog iets anders in de krant waar ik heel moe van werd maar daarover de volgende keer meer.

 Verder nog wat woorden die ik tegenkwam:

 - risicoregelreflex

- Comorbiditeiten.

Huh?

Én ik kan het woord " geklapt" niet meer horen. Opeens "klapt" van alles.

Allemaal een goede, gezellige dag. 

3 opmerkingen:

  1. Wat grappig. Dat van die woorden bedoel ik. Dat doe ik ook, ik schrijf ze al een tijdje op als ze voor een gewoon mens onbegrijpelijk zijn. Het is al een lange lijst aan het worden. En ook wat dat klappen betreft voel ik met je mee. Het is verschrikkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerst waren het alleen de verbindingen bij de radio die eruit waren geklapt, maar nu hoor je het inderdaad overal en raar gebruikt.
    Er wordt ook echt niet voor geklapt dat ze het afbreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is echt een heel lastige discussie en een nog lastiger probleem. Als de overheid niet ingrijpt dan worden nog veel meer mensen te zwaar met alle gevolgen van dien. Maar het ingrijpen van de overheid wordt vaak als betutteling gezien, en ook als bemoeien. Wat is wijsheid? Voor alle mensen die wél weten hoe ze gezond moeten leven zijn er evenveel die het echt niet weten. Daarnaast is er een grote groep die een gezonde(re) leefstijl niet kunnen betalen. Ik schrijf hier af en toe ook over, maar wel met heel veel voorzichtigheid want het laatste wat ik wil is mensen voor het hoofd stoten, domme dingen zetten of onwaarheden schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen