woensdag 20 december 2023

Lijden heeft niet altijd zin.

 Ik las in Vrij Nederland een artikel over positieve psychologie.

LIJDEN HEEFT NIET ALTIJD ZIN, was de titel.  Met als ondertitel: De keerzijde van positieve psychologie.

Af en toe wordt ik zó moe van altijd maar positief te moeten zijn, het leven is soms gewoon niet leuk.  Maar nee, de tendens van de laatste tijd is: je moet overal het positieve van inzien, er zit altijd wel ergens een lichtpuntje aan en van alles kun je leren en geluk is iets wat je kunt verwerven door bepaalde keuzes te maken en wilskracht te tonen. Zucht.

Nou, mijn lies doet nog altijd af en toe zeer en daardoor kan ik  soms niet lopen zoals ik zou willen,  hoeveel wilskracht ik ook toon.

Maar nee, van positivo's  moet je  het zó zien:

-Je kunt misschien niet meer zo goed lopen maar je kunt nog wel fietsen.

En - eenzaamheid is een tussenstap naar een leven vol geluk en voorspoed.

En - van een burn- out zullen we alleen maar groeien.

En - komen we sterker uit onze depressie.

En - levert armoede nieuwe inzichten op.

 En - is verloren tijd onderdeel van een creatief proces.

Ammehoela.

Ja, het zal misschien wel vaak waar zijn, je hoort  genoeg verhalen van mensen die nadat ze b.v. van kanker genezen zijn zeggen:' ik had het niet willen missen, ik ben er zoveel rijker van geworden' maar ik denk dat er ook heel veel mensen zijn die denken: ik had mijn portie liever aan fikkie gegeven,  en inderdaad, in mijn "verloren" tijd kom ik ook wel eens op creatieve ideeën.

Maar in het artikel wordt ook gezegd dat altijd maar positief denken niet altijd goed is. 

Door altijd maar positief te denken verdwijnt woede en verontwaardiging en juist deze emoties kunnen veranderingen in de wereld en in het leven teweeg brengen. Juist door woede en verontwaardiging worden dingen in beweging gezet en dat is ook waar denk ik. Daarom kan ergens tegen protesteren toch wel goed zijn, al was het maar omdat er dan aandacht voor is. Of omdat je uit woede toch maar actie gaat ondernemen.

Soms kan ik  gewoon niet positief denken, dan vind ik de wereld en het leven gewoon niet "leuk"  ( om maar geen lelijk woord te gebruiken.🙃)

 In dat artikel stond ook dat je positiviteit kunt leren, nou misschien moet ik nog even een paar lesjes volgen.😀

Goh, wat een ingewikkeld stukje nou toch weer. Ik hoop dat jullie er toch een beetje plezier aan hebben beleefd. 

Allemaal een goede, rustige dag.🙋

p.s. fijn om weer wat van je te lezen Berber.

p.s. Anoniem, wat ga je door een moeilijke tijd. Of je man je erg gaat missen hangt af van in welke toestand hij is, mijn man had niet zo erg meer in de gaten wat er allemaal om hem heen gebeurde en mistte mij dan ook niet, wat eigenlijk wel een geruststelling was. Maar voor jou zal het ook zeker heel moeilijk zijn om je man zolang niet te zien. Sterkte en beterschap.

 




1 opmerking:

  1. Het leven is echt niet alleen maar leuk en positief. Dat wordt ons wijsgemaakt door adverteerders en die enge positivo's. Men heeft het tegenwoordig direct over depressies en zo, want ohoh wat moeten we weer snel met etiketjes aan de gang, maar een paar erg sombere perioden hebben vind ik vrij normaal. We krijgen heel veel input van ellende, zorgen, drukte en allerlei ongewenst gedoe; dat heeft zijn weerslag. Bij de een wat meer dan bij de ander. Je hebt helemaal gelijk, dat woede en verontwaardiging veel meer oplevert dan dat kunstmatige kalme en vooral dat gezeur over positiviteit. Zo nu en dan eens fors verbaal uit de rails vliegen, met de vuist op tafel slaan en/of een goeie huilbui/lachbui hebben mensen nodig :-) En mensen om je heen die niet direct panisch worden als jij eens goed je gal spuugt.

    BeantwoordenVerwijderen