vrijdag 29 december 2023

Oom Jan.




 In de afgelopen tijd heb ik een heel interessant boek gelezen, DAAR WERD WERD WAT  GROOTS VERRICHT, van Diederik van Vleuten

 Een aantal jaren geleden kreeg hij een kist in handen die van zijn oom Jan was geweest, deze oom Jan had een bewogen leven achter de rug. Geboren in in 1906 en later naar Indonesië  vertrokken om daar te gaan werken. In deze kist zaten allemaal brieven, dagboeknotities, foto's enz. en Diederik dacht: daar moet ik iets mee.

Ik vond het interessant omdat manlief in zijn jeugd met zijn ouders een aantal jaren in Indonesië gewoond heeft en omdat de ouders van schoonzoon Indonesische roots hadden. We zijn er ook twee keer op vakantie geweest en dochter en schoonzoon zelfs meerdere keren.

Zodoende komt dit land nogal eens ter sprake maar van de geschiedenis wist ik eigenlijk niet zoveel, ik kende de termen en sommige woorden maar dat was het wel. Na het lezen van het boek is me een hoop duidelijk geworden. 

Het boek staat vol met foto's en dat vond ik geweldig. Op deze foto lijkt het wel of er gevraagd is of ze zo boos mogelijk wilden kijken. 



Oom Jan zijn vrouw 
Aukje in de tuin van hun huis, december 1941. Toen alles nog goed was.  Maar ook de periode na de oorlog met de 
politionele acties, de kampen, de repatriëring en de terugkomst in Nederland vond ik indrukwekkend. Elke keer maar weer een nieuw leven opbouwen, ik vind het knap.

De schrijver van dit boek, Diederik van Vleuten,  is cabaretier en  hij heeft ook een voorstelling over deze geschiedenis gemaakt, ik wou dat ik die gezien had.

Allemaal een hele goede, vredige dag.🙋

P.s. Onbekend: nee die man op die scooter was niet mijn broer, hij is een van die andere mannen.

P.s. er is iets met de lettergrootte,  die doet niet wat ik wil en ik heb niet zoveel zin om dingen steeds opnieuw te typen. Sorry.

3 opmerkingen:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=nOd9w9DNpwA&t=91s

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dat boek ook gelezen, een hele tijd geleden. Er was ook een theatervoorstelling en die had ik graag willen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Diederik van Vleuten was ook in een programma over vaders met Coen Verbraak als intervieuwer. Zijn verhalen daar zijn ook interessant, ook over zijn ouders en zusje.

    BeantwoordenVerwijderen