maandag 16 januari 2023

Mijn moeder zei altijd..........

 Mijn moeder antwoordde altijd als iemand zei dat het heel zacht weer buiten was:

'Ja, je kunt er zo in  knijpen' 

als ik nu een weerman  zacht weer hoor zeggen moet ik altijd even aan m'n moeder denken.

Wat ze ook altijd zei als het een hele zondag regende:

'Goed weer om een erfenis te verdelen'

Mijn buurvrouw zei altijd als ik klaagde over de regen:

'Ach, het is maar water' met andere woorden: het kan altijd erger en dat klopte ook in haar geval want ze had in een Jappenkamp gezeten.

Dit is uit eigen ervaring, door  het boekje MIJN MOEDER ZEI ALTIJD  schieten me opeens allerlei gezegdes door het hoofd.

Het schijnt deze week koud te worden maar als de koeien op het ijs gaan schijten dan is het pas écht koud.

Allemaal een goede, warme dag.🙋‍♀️

P.s. hebben jullie ook van die gezegdes in de familie?


3 opmerkingen:

  1. Zo grappig dat iedere gezin/familie zo zijn eigen uitspraken heeft. Soms weet ik niet of het bestaande quotes zijn of verzonnen in de familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mn ex-schoonmoeder zei altijd "je kunt niet hebben en tegoed houden".
    En als iemand iets voor haar wilde doen (een buurvrouw die een boodschapje deed als ze ziek was of zo) kon je erop wachten tot ze zei "gebruik wordt misbruik", met opgeheven vingertje erbij. Ze was blijkbaar bang dat ze dan de buurvrouw voor alles in ging schakelen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de winter van 63 meegemaakt toen was het pas echt koud. Is mijn uitspraak.
    Van mijn moeder kan ik me niets speciaals herinneren.
    Van mijn vader wel: Hij lag in het hospice in De Kwakel en we waren er voor zijn laatste door ons meegenomen uitgebreide lunch bijeen voor hij geeuthaniseerd zou worden. Was een hele goede ervaring trouwens hoe dat gegaan. Wel was het vrij slecht weer met veel miezerregen. Na de lunch keek hij naar buiten en zag dat het weer wat beter werd en zei toen: kijk het licht alweer op, fijn dat jullie dan met beter weer naar huis kunnen.
    "Het licht alweer op" was dus zijn favoriete uitspraak en zijn lijfspreuk Panta Rei.

    BeantwoordenVerwijderen