zaterdag 17 december 2022

Mening.

 Om de knuppel maar eens in het hoenderhok te gooien; de excuses voor het slavernij verleden, laten we het daar eens over hebben.

Ik heb daar wel een mening over: ik vind het een beetje overtrokken allemaal. Iets wat zolang geleden gebeurd is, er leeft allang niemand meer die het na kan vertellen en ook niemand meer die daar nog op aangesproken en veroordeeld kan worden.

Wat kunnen wij er aan doen wat onze verre voorouders gedaan hebben? 

Tegelijkertijd weet ik dat ik er niet over kan oordelen, ik, of mijn voorouders hebben het niet meegemaakt en ik weet dat je pas écht kunt voelen hoe iets is als je het zelf hebt meegemaakt. Dat is met ziektes zo maar ook met het overlijden van een dierbare en in dit geval misschien ook wel.  Je weet pas écht hoe het voelt als je het zelf ervaren hebt.

Dus excuses prima maar dat er dan ook meteen allerlei eisen worden gesteld; op die datum en alleen de koning en kan er dan ook meteen even een paar miljard worden overgemaakt?

Dat gaat me toch echt iets te ver. Dus nogmaals excuses helemaal goed, en dat ze kunstwerken die in die tijd geroofd zijn terug geven ook helemaal goed maar laten we liever naar de toekomst kijken en alle moeite en geld, wat nu aan het verleden wordt besteedt, gebruiken om dit soort  misstanden en  discriminatie verder te voorkomen.

Punt, ik heb gezegd, je kunt het er mee eens zijn of niet maar iedereen heeft recht op zijn eigen mening.

Allemaal een goede, conflict loze dag.🙋‍♀️

4 opmerkingen:

  1. Bijkomend probleem is dat degene aan wie de excuses zouden moeten worden aangeboden het ook totaal niet met elkaar eens zijn, zoveel verschillende situaties zijn er geweest destijds.
    Ik ga straks een intervieuw met vader en zoon in het NRC herlezen. Hun visie is totaal anders al, volgens hen door generatieverschil. Tja als elke vorige generatie er al anders overdenkt hoe kunnen wij "witte" mensen het dan begrijpen.
    Leerde trouwens in het Groote Museum dat we helemaal niet wit zijn maar veel meer 1000 tinten rood/roze/beige/geel. Er lag een waaaier met veel kleuren netzoals een waaier met RAL kleuren.
    Bijzonder om de enorme kleurverschillen tussen mijn zus en mij te zien ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, ik lees net dat een of ander dramcluppie nu € 40.000 eist voor iedere nazaat van een tot slaaf gemaakte. Ach ja, noem eens een bedragje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop dat je ook de uiteindelijke excuses hebt gehoord, want Rutte heeft daarin best goed uitgelegt waarom dit wel belangrijk was. Ook legde Natasja Gibbs bij Beau het gisteren nog een keer goed uit: De excuses gaan uit van uit de Nederlandse staat als instituut, niet van iedere individuele witte Nederlander. De staat heeft het fout gedaan, niet de mensen die nu in ons land wonen.

    BeantwoordenVerwijderen