zondag 25 december 2022

Kerstmis.

 Vanmorgen was ik weer eens vroeg wakker en toen lag ik zo eens over de Kerstdrukte na te denken en toen dacht ik: waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Wat vieren we nu eigenlijk? We vieren de geboorte van het kindeke Jezus maar waarom moet dat gepaard gaan met een boom? En met cadeautjes? En extra eten? 

En neem al die politiek correcte familie reclames, ik stel me zo voor dat er bij vergaderingen over hoe de reclame eruit moet gaan zien gezegd is: " we moeten er wel op letten dat alle bevolkingsgroepen in beeld komen hoor, ouderen, donkere mensen, homo's enz.".

 En waarom juist op 25 dec. allemaal gezellig bij elkaar aan tafel en  niet een week eerder of een maand later? Of een half jaar later? En moet  die eenzame oudere zich de rest van het jaar dan maar zelf vermaken?

Bovendien is het nooit echt bewezen dat het ook allemaal op 25 dec. is gebeurd. En waarom 2 dagen? Dat kindje is toch maar op 1 dag geboren? 

En als je atheïst bent, dus niet in een bepaalde God geloofd doe je dan ook niets extra's met Kerst? Want ja, waarom zou je? En ga je dan gewoon naar je werk?

Ik ben Katholiek opgevoed, ik ben ook gedoopt en als kind moest ik  altijd naar de kerk van m'n ouders,  prima, niks mis mee. Van naar de kerk gaan is nog nooit iemand slechter geworden. Alhoewel...... ??? Als je die verhalen soms hoort...... maar dat is weer een heel andere materie, gaan we het nu niet over hebben.

Nu ga ik nooit meer naar een mis. Ben je dan wel of niet gelovig? Soms ben ik wel eens jaloers op mensen die een rotsvast geloof hebben, in wat dan ook. Dat er iets of iemand is waar je al je zorgen bij kwijt kunt en dan het vetrouwen hebt dat alles  wel goed gaat komen.


Ach, ik weet het niet, beter maar er niet teveel over nadenken. 
Ik doe ook mee hoor, ik heb ook het huis versierd en lichtjes opgehangen en gisteren bij dochter zoveel gegeten wat ik normaal gesproken in een week eet. En het was leuk en gezellig.

M'n dochter en ik hebben wel  een nieuwe Kerstreclame bedacht; een volkomen tevreden omaatje zit gezellig voor het raam met een borreltje, lekkere hapjes, een boek en een breiwerkje om haar heen, (iemand zoals als ik dus 🤣) en ze kijkt naar hoe de overburen, met een jankend klein kind, een sacherijnige puber, ' Ik wil niet naar opa en oma' een modderige hond die tegen de mooie kleren opspringt, armen vol cadeautjes en een soeppan die omvalt, zich in de auto wurmen. Ze doet het raam open, zwaait vriendelijk en roept met een grijns lachje:' veel plezier, geniet ervan' en vervolgens zie je haar denken: zo, en nu lekker Netflixen.

Allemaal een hele goede, tevreden dag 🙋‍♀️


4 opmerkingen:

  1. Haha je kan het leuk beschrijven. Wij hebben helemaal niets gedaan, gegeten wat we het lekkerste vinden, allebei heel verschillend. H had hutspot en ik hardgebakkennasi met veel sambal. Braadworstjes en alles kwam uit de vriezer.
    1 januari komt dochter en schoonzoon lunchen, verzoeknummer van haar is altijd Ossebuco. Lekker hoor bij de appelflappen 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest lachen joh, die kerstreclame... Dat "lekker Netflixen" dan zeker in een tekstballonnetje. In een wolkje boven d'r hoofd. Helemaal raak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. of misschien een toyboy??? moderne tijd, moderne oma...
    ik kreeg onverwacht 2 eters op 1e kerstdag, heel gezellig en we hebben lekker veel sushi besteld en een hele leuke avond gehad. En de bestelde maaltijden bij Uitgekookt. nl schuiven gewoon een dag op.
    Vrijdagmorgen worden de oliebollen en flappen etc. bezorgd, vrijdagmiddag het menu voor oud en nieuw, ik ga het nieuwe jaar goed beginnen met zeker voldoende eten in huis. Stel dat het weer in Amerika ineens deze kant uitkomt...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk en gevarieerd blogje. Misschien wist je al dat ons kerst eigenlijk is geïmplanteerd in het heidense lichtfeest. Het vieren van de terugkeer van de zon.
    En klakkeloos geloven, nee dat is nooit mijn ding geweest. Maar ik vond het leuk erin te duiken en de diepere betekenis der dingen te onderzoeken en te analyseren met betrekking tot mijn eigen leven en redelijk verstand. Ik kan me niets interessanters voorstellen. Tja zo ieder zijn ding he. En nu het nieuwe jaar tegemoet

    BeantwoordenVerwijderen