dinsdag 10 september 2024

Geiten.

 Na de mis van zondag was er nog gelegenheid om een lezing van Leo Fijen bij te wonen. Hij is historicus en journalist en komt vaak op tv met programma's die over het geloof gaan. Eigenlijk had ik daar niet zoveel zin in, ik had wel genoeg stichtelijke woorden gehoord maar ben toch blijven zitten. 

 Hij kan goed spreken en had het er over dat mensen veel meer samen moesten doen en elkaar moesten opzoeken. (Kijk dat heb ik dan weer wel onthouden .) En daar heeft hij wel gelijk in denk ik. Het was boeiend maar ik vond het ook een beetje egotripperij want hij had het wel een beetje vaak over wat HIJ allemaal wel niet voor mensen deed. Het grappige was ook dat hij begon met de woorden dat hij veel  boeken heeft geschreven maar dat hij daar niet stond om te verkopen. Aan het eind van het verhaal wees hij nog wel even naar een stapeltje boeken die hij had meegenomen en als je die nu bij hem kocht waren ze goedkoper dan in de winkel. Ja, ja. Maar het is verder een prima man denk ik.

Francien, ik was 14 toen ik van school af kwam, ( achteraf heel stom natuurlijk want ik kon best wel goed leren maar wilde dat niet. ) Hoe het met de leerplichtwet zat weet ik niet meer wat ik nog wel weet is  dat je pas mocht werken als je 15 was. Ik praat nu natuurlijk over 63 jaar geleden misschien waren ze toen nog niet zo streng. Dat kleine naaiatelier had het heel druk en nam stiekem ook meisjes van 14 aan, vandaar dat ik daar terecht kwam en ik ben er altijd gebleven. Het leuke van dat atelier was dat het geen lopende band was, je maakte echt een heel kledingstuk, als de ene jurk af was dan pakte je de volgende. en dat was vaak weer een heel ander model.  Zo heb ik het vak geleerd.

Mevr. Niekje, fijn dat je het nog herinneringen met je vader kunt ophalen, maak daar gebruik van ik had dat veel vaker moeten doen.

Lot, Ik vind Geiten een leuk woord, ik krijg daar ook meteen een beeld bij van veel gegiechel en de slappe lach en inderdaad zou het zomaar kunnen  dat jongelui het woord helemaal niet meer kennen, nou dan herintroduceer ik het hier bij deze.😂

Allemaal een hele goede dag.🙋

4 opmerkingen:

  1. Ik was 16 jaar en 3 maanden toen ik ging werken, school vond ik niks aan, al was ik wel een brave leerling en heb ik een behoorlijk stevige basiskennis in 3 (of 4 als je Nederlandse er ook bijtelt) talen en veel vakken die nu zelfs niet meer bestaan of onder andere naam of gecombineerd. Het huidige onderwijssysteem begrijp ik niet en gelukkig ben ik niet de enige. Als ik het reken, lees en schrijf vermogen van de kleinkinderen bekijk is dat slecht terwijl ze wel goed stel hersenen hebben en vooral een erg intelligent, maar erg lui.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 14, 15 jaar. Ik zie me nog aan de eettafel zitten met mijn broer tegenover me. Huiswerk maken. Dan hadden we net een vol uur gefietst van de "grote" stad Arnhem, naar huis. En veel, heel veel huiswerk . Mijn broer deed HBS B, hielp me met de exacte vakken. Ik zat toen nog op het gymnasium, later overgestapt naar de MMS, hielp hem met de talen. Geen eigen kamer hè, gewoon beneden.
    's Avonds naar de gymclub, bij ons in het dorp. En in het weekend, lach niet, naar de dansclub. Dat was verplicht van huis uit.
    En als ik de jeugd nu bekijk, wat waren wij dan groentjes en onnozel. En dat ben ik mijn hele middelbare schooltijd gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik goed gelezen heb is in1969 de leerplicht veranderd van 6 jaar naar 9 jaar. Dus van 6 tot 12 jaar naar van 6 tot 15 jaar op schol zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geiten is inderdaad een leuk woord, en ik gebruik het soms ook. Zo vind ik bakvissen ook een leuk woord voor jonge meisjes, gebruik ik ook af en toe. Beetje ouderwets misschien maar juist daarom leuk denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen