dinsdag 17 september 2024

Klei.

 


Ooit, in een grijs verleden heb ik fantasie poppen gemaakt, zoals deze bv en nog vele anderen. Ik weet nog dat je het  hoofdje, handjes en voetjes van klei moest maken en dat ik dat erg leuk vond om te doen, dus toen ik een tijdje geleden iets las over een keramiek en klei cursus  heb ik me opgegeven,


Gisteravond was de eerste les. De hele dag was ik nerveus in de trant van: waar ben ik nou weer aan begonnen, maar het was leuk. We kregen een homp klei en daar moesten we, gewoon met onze handen, dus niet met zo'n pottenbakkers wiel iets van maken.. De opdracht was: maak een recht potje, gewoon om te  voelen hoe het is om met klei te werken. Ik dacht dat het gewoon om te oefenen was maar nee, het wordt ook echt geglazuurd en afgebakken. Het is toch moeilijker dan je denkt.


Ik kan nog wel een potje gebruiken om pennen in te zetten, dus ik ben nu een pennenpotje aan het maken. Te zijner tijd zal hier het resultaat wel te zien zijn. 

Dit zijn slechte plaatjes maar het zijn foto's van hele oude foto's. 

Straks bij dochter op de koffie, die heeft gisteren een sollicitatiegesprek gehad, dus veel te vertellen.

Allemaal een hele goede dag.🙋

3 opmerkingen:

  1. Klei roept bij mij een diepe walging op. Dan ga ik in gedachten terug naar de handwerklessen op de PA, die aan mij niet besteed waren. Evenmin als werken met papier en karton, verven of macrameeën.
    Voor het eindexamen moest ik, samen met een ander, de Sabelspoort maken. Gelukkig hield die ander wel van knutselen. Zodat ik een mooie 7 op mijn eindlijst kreeg, zonder een vinger uit te steken.
    In mijn werkzame jaren heb ik altijd de handwerklessen over gedaan aan een knutselende collega, terwijl ik er een spellingslesje tegenaan gooide.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou van vieze handen krijgen in de tuin en met eten bereiden maar kleien vond ik niet leuk. Omdat een collega dat graag wilde ben ik meegegaan maar vond er echt niks aan en er kwam ook geen eindresultaat uit mijn handen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kleien vond ik altijd leuk, de resultaten waren niet geweldig. Totdat iemand me leerde om een olifantje te maken. Lukte redelijk, maar toen mijn kudde uit 12 dieren bestond, ben ik gestopt!

    BeantwoordenVerwijderen