woensdag 17 augustus 2022

Stoïcisme.

 Een paar jaar geleden had ik een tijdschriften tic, ik kon niet langs het bladenvak in een supermarkt voorbij lopen of er verdween er wel een in m'n mandje en ook bij de Bruna of de Primera moest ik altijd even naar binnen. 

Die tic is helemaal weg, ik merk dat het me allemaal niet meer zo trekt, het is vaak zo onbenullig of het gaat over jonge mensen die ik helemaal niet ken en die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben ( dat kan helemaal niet want die heb ik 🤣 ) of er zijn 10 bladzijden met mode die ik niet meer draag of er staan van die vervolg verhalen/columns in waarvan ik niet weet waar ze over gaan omdat ik dat blad maar zo af en toe lees. Bovendien ben ik er te gierig voor geworden want ze zijn best wel prijzig en vaak ben je er in een half uurtje doorheen.

Maar die tic heb ik wel aan m'n dochters doorgegeven dus zo af en toe komt er hier weer een stapel naar binnen en vanuit hier worden ze dan weer verder rondgedeeld.

Meestal blader ik ze dan een beetje door, lees hier en daar een stukje of een intervieuw en kijk plaatjes. Ook de Plus en de Zin, die toch voor ouderen bedoeld zijn vind ik niet echt boeiend maar dat zal wel aan mij liggen.

Maar soms kom ik dan wel uitspraken tegen waar ik langer bij blijf hangen en waar ik dan even over na ga denken.



Vooral die stoīcijnse mindset sprak me aan die zou ik wel willen hebben. Ik heb geprobeerd om een definite van stoïcisme te vinden maar daar is geen beginnen aan, maar ik vind het wel een interessante materie. Cursusje misschien?

Allemaal een goede, interessante dag🙋‍♀️



4 opmerkingen:

  1. In de openbare bibliotheek, met leeszaal, kun je gratis en zonder lid te hoeven zijn, heel veel tijschriften en kranten lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is bij mij hetzelfde, vroeger dol op tijdschriften en nu blader ik ze door en denk dat het allemaal al eerder gelezen heb of herken er niks in. In jouw blog herken ik wel veel.Die stoïcijnen in het oude Griekenland leefden een relaxt, gezellig leven, heb ik begrepen uit het boek dat ik over dit onderwerp aangeschaft heb. Als een hippie gemeenschap. Toch maar die zigeunerrok kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Plus heb ik jaren geleden 2xeen abonnement aan gehad en beide keren een dekbedovertrek als welkomstgeschenk gehad en dat zijn de mooiste die ik heb. Staat inderdaad veel herhaling in. Toen had ik ook nog niet zoveel internet beschikbaar,
    Kort geleden 4x de Knip gehad en in 2 stond helemaal niks voor mij, weggegeven.
    Ik heb een abonnement op de Margriet en buurvrouw Libelle, ruilen we dus. Vorige maand een Royal bijlage die was dus precies hetzelfde, alleen de voorpagina was anders.
    Happiness, Zin etc heb ik ook niks mee... Toch te oud denk ik daarvoor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik krijg een stapel tijdschriften van een vriendin, die ze van haar schoonmoeder kreeg. Ik geef ze weer door aan een andere vriendin, die aan haar zus en zo gaat het maar door. Het nadeel is dat je rond kerst nog aan de Paasrecepten zit en wat je allemaal in je tuin moet gaan doen.
    Die mindset heb ik al jaren, ik noemde het toen al (en nog steeds) iets aanvaarden wat je toch niet kunt veranderen.
    Ik kreeg, toen Plus nog moest beginnen, een uitnodiging om een abt te nemen, er stond toen op de voorkant een tijdschrift voor boven de 50. Ik was toen pas 46!!!!

    BeantwoordenVerwijderen