donderdag 6 april 2023

Moeten/ willen.

 Soms vliegt het me wel eens aan; dat een mens zoveel " moet".

Nu hoor ik jullie al denken: op deze leeftijd "moet" je helemaal niks, maar er zijn altijd dingen die je op een gegeven moment toch eens moet doen én dingen die je beter wél kunt doen omdat dat beter voor je is. Want als je ze  niet doet dan word het een zooitje.

B.v. de aanrecht opruimen en schoonmaken, ik heb een afwasmachine maar haat het in- en uitruimenen ( waarom bouwen ze vaatwassers nooit op stahoogte in? ) en zet dus in eerste instantie alles in de gootsteen, stofzuigen, de badkamer schoonmaken, het bed verschonen, boodschappen doen.  Maar ook gezond eten, bewegen, geen alcohol drinken, sociale contacten onderhouden, enz. 

Ik kan echt dagenlang tegen een huishoudelijke klus op zien of dat bepaalde telefoontje plegen  en ik zou het liefste gewoon willen eten waar ik, op welk moment dan ook,  zin in heb ( eigenlijk gewoon niet koken dus, scheelt ook weer troep op de aanrecht🤣) en ik zou elke dag wel een stevige borrel willen nemen.

Maar ja, dan vervuilt m'n huis, wat niet fijn is en  ik groei dicht wat ook niet fijn is. En later ( of is het nu al later?)  krijg je spijt dat je niet beter voor jezelf hebt gezorgd.

Laatst had ik het m'n dochter hierover en zij zei toen:' je moet ook niet "moeten" zeggen maar "willen". 

Dus ik "wil" nu de badkamer schoonmaken. Het klinkt anders maar het blijft toch dezelfde rot klus. 

En door eerst dit stukje te schrijven heb ik het toch weer even uitgesteld🙈

Allemaal een goede, opgeruimde, (zowel letterlijk als figuurlijk) dag🙋‍♀️

5 opmerkingen:

  1. mn boodschappen worden thuisbezorgd, eten bestel ik bij Uitgekookt. nl, ik heb elke 2 weken een hulp die komt poetsen. En voor noodgevallen als het erg vies is bij me (ik woon ook alleen, dus echt vies wordt het nooit, maar stel dat...) heb ik een robotstofzuiger, die trekt zn eigen plan hoe hij wil zuigen en rijden en dat gaat prima.
    Gisteren een fles witte wijn opgedronken (sorry, 250 ml, zat in een cadeaupakket en stond er al een paar maanden). Iets moeten doe ik niet meer aan, iets willen lukt helaas niet meer, afwassen doe ik nog wel, 2x per week hooguit. En als er iets staat wat me stoort als er bezoek komt zet ik het in de magnetron. Gewoon een kwestie van "omdenken"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en ik wil vandaag een wortelkanaal behandeling. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wie niet...ooit eentje gehad zonder verdoving. kreeg mn vingers niet meer los van de armsteun...25 minuten later. sterkte!!

      Verwijderen
  3. Ik herken heel erg wat je schrijft, maar misschien moeten we blij zijn dat we het nog kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heeft anoniem van 14.08 ook een (nick)naam? dat praat zoveel gezelliger.
    Je hebt in ieder geval gelijk, ik moet zeker blij zijn dat ik nog kan wat ik de afgelopen 2 dagen heb gedaan. Eerst van mijn huis naar zus, 2 uur incl boodschappen onderweg, lunch en half 2 weer weg naar Utrecht ook bijna uur, museum 2 uur en weer uur terug, pizza gegeten in restaurantje, heerlijk.
    Vandaag weer terug via Febo voor speciaaltje en broodje kroket, 2 kringloop winkels en een hele grote toko in Den Haag Ypenburg.
    Ik moet alleen nog opbergen wat ik daar kocht maar dat wil ik morgen ook wel doen

    BeantwoordenVerwijderen