zondag 15 mei 2022

Kapot.

 


                       Achter deze gevel gaat een heel hofje verscholen.😯

Toen ik gisteravond weer thuis kwam was ik kapot, ik ben dat niet meer gewend zo'n hele  middag door de stad slenteren maar het was het waard want het was heel leuk die hofjeswandeling.

 We hebben er 6 bekeken. In totaal zijn er  50 in Amsterdam.

     


  Dit was dan weer een hele brede gevel, vroeger was elk raam 1       hofje.

Het was heel bijzonder want het was bijna een priverondleiding, we waren de enige, er zouden nog 4 mensen meelopen maar die hadden op het laatste moment afgezegd en dus liepen we daar met z'n drieën en de gids. 😃


Het was ook heel bijzonder omdat er een hele wereld voor me openging, je hebt geen idee wat er allemaal achter die gevels te zien is en wat voor geschiedenis er achter schuilt. 


Grote tuinen, kleine tuinen, sommige hofjes zijn in particuliere handen daar mochten we niet naar binnen en andere worden nog net zoals vroeger door de kerk beheerd en weer andere staan onder toezicht van monumentenzorg. 

Het was leuk en interessant.

Het was de bedoeling dat we na afloop nog wat zouden gaan eten maar het was overal loei druk en we hadden geen fut meer om nog veel verder te lopen dus hebben we nog wel ergens een glaasje wijn gedronken, maar daar moesten we snel weer weg want die tafel was gereserveerd en toen is iedereen weer naar zijn eigen huis gegaan en dat vond ik ook wel prima want ik was moe en voldaan.

Gelukkig hield m'n lies zich rustig ook al was het soms een beetje lastig lopen, stoepetje hier, drempeltje daar en zoals op die ene foto te zien is stonden bijna alle stoepen vol met plantenbakken, prachtig maar  dus niet geschikt voor rollators. 

Al met al was het een geslaagde middag, vandaag maar even rustig aan.

Allemaal een goede, rustige dag.🙋‍♀️


3 opmerkingen:

  1. Dat er zulke mooie plekken zijn in Amsterdam wist ik wel, in mijn jeugd wandelden we veel en mocht je nog bij veel gewoon naar binnen.
    In de 40 jaar dat ik in Den Haag woonde heb ik er daar ook vele bezocht als er open dagen waren. Altijd bijzonder.
    Ik was al bang dat het met rollator nauwelijks te doen zou zijn, als jullie er al zo kapot van zijn dan is het voor mij echt niks. Gelukkig zijn er foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ella, hallo hier is anoniempje. Vanavond is dat humoristische programma op tv waar ik zo ontzettend om moest lachen tijdens de lockdown. Normaal gesproken is het op zaterdagavond maar ivm. het Songfestival is het vanavond op NPO1 om 22.06 uur, ik hoop dat je ook lekker kan lachen , voor mij werkt het in ieder geval wel.

    BeantwoordenVerwijderen