dinsdag 25 juni 2024

Logisch en Kritisch nadenken.

 Het was hard werken gistermiddag. Na het welkomst woordje kregen we o.a. allerlei beweringen met conclusies te zien en dan moesten we zeggen of die conclusie klopte of niet, b.v. 

Sommigen kale mannen zijn tandeloos.

Sommige Ethiopiërs zijn kaal.

DUS: Sommige Ethiopiërs zijn tandeloos.

Klopt deze conclusie? 

Of,

Alle bomen zijn planten met takken.

Alle bomen hebben een schors.

DUS: Alle planten met takken hebben een schors.

En: 

Alle Italiaanse dorpjes hebben een kerkje.

Sommige dorpjes zonder kerkje hebben een surfshop.

DUS: geen enkel Italiaans dorpje heeft een surfshop.

Nou, denk daar maar eens logisch over na. 

Verder ging het nog over standpunten, argumenten, enkelvoudige en meervoudige argumenten en dan heb je ook nog contra argumenten. Dus u ziet het m'n hersenen werden behoorlijk aan het werk gezet. Maar ook dat schijnt weer goed voor een mens te zijn.

Maar ondanks het harde werken was het wel leuk, niet zo leuk als de psychologie les maar wel grappig om te zien wat voor mensen nog meer interesse hebben in dit onderwerp. Het was druk, ik denk wel een man of zestig waaronder opvallend veel vrouwen. De docent doet het leuk met veel grapjes tussendoor, hij ging zelfs nog een soort goocheltrucje doen. Ik heb me dus wel vermaakt. In totaal is het maar vier hoorcolleges dus dat is te overzien. 

Straks naar de pedicure en vanmiddag komen broer en schoonzus thee drinken en dan heb ik het wel weer gehad voor vandaag.

Allemaal een hele fijne dag🙋

3 opmerkingen:

  1. Het lijkt me heel leuk zo'n lezing/college, ik ga er toch eens naar zoeken in mijn omgeving. Heb wel eens behoefte aan iets nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zit nu te bedenken hoe je zoiets vindt. Uit een buurtblaadje, bibliotheek, locale fb groep?

      Verwijderen
  2. Wat leuk!! Dit zou ik ook interessant vinden en zijn dingen die ik als ik met pensioen ben ook wel zou kunnen doen. Leuk om te lezen Ella!

    BeantwoordenVerwijderen