donderdag 6 juni 2024

Negativiteit.

 Had ik dat al verteld? dat ik me heb opgegeven voor hoorcolleges over: De logica en psychologie van kritisch denken.

Omdat ik weet dat ik me daar voor opgegeven heb ga ik nu al bijna automatisch dieper over dingen nadenken en dat is niet fijn want je gaat je aan mensen ergeren. Zo zat ik laatst eens een beetje te zappen en bleef even bij een praatprogramma hangen ik en heb met verbazing gekeken, ze hadden de klok wel horen luiden maar wisten niet waar de klepel hing maar hadden er wel een duidelijke mening over. 

Ik kan daar boos over worden BEREID JE VOOR, voordat je van alles de ether in gooit, en als er eentje begint dan volgen er nog tig anderen die er ook zo nodig wat over moeten zeggen en de een maakt het vaak nog mooier, maar vaker slechter, dan de ander.

Ik kan daar zo moe van worden. 

Op dinsdag ga ik wel eens koffie drinken met een groepje vrouwen en daar zijn er een paar bij die altijd negatief zijn.

Voorbeeld: deze keer zat om een  hoekje, van waar we altijd zitten een 96 jarige vrouw aan een tafeltje met wat spulletjes er op. Ze wilde die verkopen want ze wilde haar kinderen ontlasten voor als er wat met haar zou gebeuren ( niet zo'n rare gedachte toch als je 96 bent?) Dat zij niet al die troep op hoefden te ruimen. Prima. Maar daar werd het nodige van gezegd; gooi die troep in de vuilnisbak of breng het naar de kringloop, o, ze rijdt nog auto? nou dan kan ze het helemaal naar de kringloop brengen'' enz. Gelukkig kon die vrouw het niet horen.

Dat mensje deed niemand kwaad, láát haar lekker. Toen ik dat met nadruk naar voren bracht werd er geantwoord: 'ja, nou, ik kan er niets aan doen hoor maar daar heb ik nou eenmaal geen geduld voor" Punt. Ik kan daar niet tegen en toen een ander alleen maar negatieve verhalen begon te vertellen over hoe haar twee kinderen met een beperking in de zorg werden behandeld, hoe degene die dat vertelde geen enkel begrip kon opbrengen voor de verzorgenden ( die volgens mij allemaal de benen uit het lijf lopen) was ik het zat en ben weg gegaan.

Negativiteit, ik kan er steeds slechter tegen.

Afijn, iedereen een hele fijne positieve dag, ik ga straks jeu de boulen voor de eerste keer in m'n leven.😀Gelukkig is het droog weer.🙋

5 opmerkingen:

  1. Jeu de boule vind ik vooral heel veel staan wachten, deden we vorig jaar als afsluiting van de beweeglessen voor de vakantie, vond er niks aan, de lunch erna was wel gezellig met heerlijke kroketten.
    Mag ik een aanmerking maken? Ik vind de omschrijving "mensje" voor de 96 jarige niet leuk, net zoals er wel geschreven wordt over "de oudjes". Ik ben het beide want al 7 cm gekrompen en ook oud maar zou het niet fijn vinden als er zo over me gesproken of geschreven wordt. Niet negatief bedoeld hoor.
    Ik ga vandaag stemmen, waarschijnlijk een bungalow boeken voor september vakantie, verder wat administratie doen en de was zit in de machine. Ik kom de dag wel positief door

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel plezier bij het jeu de boulen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O,Lot,ik ben tegenwoordig een vrouwtje, maar ja,ik ben 15 cm gekrompen en steeds meer planken in mijn kast zijn onbereikbaar.Wat jammer dat er soms weinig begrip is voor een mens op leeftijd.Hoewel ik heel veel aardigheid ondervind.Ruim baan voor de rollator,vriendelijk groetende mensen.(ik woon in een dorp in TwenteWij schuifelen vrolijk door en mij stok is helemaal beplakt met bloemen.Mijn slogan is,,Dewereld is niet mooi,maar ik kan hem een beetje mooier maken,,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. vreselijk, al die negativiteit. Daarom kijk ik zelden naar praatprogramma's. Iedereen heeft ineens overal een mening over, die nergens op slaat.
    Ik vind "mensje", zeker voor iemand van die leeftijd, juist lief klinken. Een vriendin van mn buurvrouw kwam een keer bij me eten (en de buuf ook), na afloop keek ze me best lang aan en zie toen "ik vind je een heel lief mensje"...uit haar mond was dat echt een groot compliment weet ik inmiddels. en oudjes vind ik ook prima, dat ben ik ook, gelukkig wel. Het alternatief trekt me voorlopig nog niet aan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed zo! Ren als een haas weg bij mensen die alleen maar zeuren, roddelen en negatieve domme praat uitslaan. Praattafels op tv zijn killing tegenwoordig. Lang leve Netflix!!! Ik heb inmiddels al heel wat ergerlijke lui geschrapt en mijn leven is er een stuk prettiger door geworden. Het lijkt wel of mijn antenne voor negativisme beter is gaan werken. Er komt meteen ook meer ruimte voor leukere en/of interessantere mensen. Goed bezig, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen