maandag 12 september 2022

De kerk.

 Gisteren had ik geen schop onder de kont nodig.

 Ik had in de krant gelezen dat de toren van de Urbanus kerk in Bovenkerk beklommen kon worden omdat het open monumentendag was en dat leek me nou heel erg leuk om te doen.

Het is de kerk waar ik 55 jaar geleden in getrouwd ben, een paar jaar geleden is hij voor een groot gedeelte afgebrand en nu zijn ze hem helemaal aan het renoveren.
Dit is het interieur wat helemaal opnieuw is opgebouwd. Indrukwekkend. In April volgend jaar moet het allemaal klaar zijn.

Met een gids konden we via trappetjes omhoog  tot de hoogte van de wijzerplaat, daar was een klein raampje met dit uitzicht.

En bij elke kerk is altijd een café. Met manlief heb ik heel vaak op dit terras gezeten.
Ik heb  nog getwijfeld of ik mee naar boven zou gaan maar het waren stevige ijzeren trappetjes met twee leuningen dus dat ging goed en op elke verdieping kregen we uitleg en kon ik dus even rusten, onderweg zag je dit:
Beelden die ingepakt stonden te wachten om weer in gebruik genomen te worden.
De klokken, in werkelijkheid veeeeeeel groter dan je zo op de foto zou zeggen.
En de constructie van de toren.

Ik vond het allemaal heel indrukwekkend en  interessant. 

Ben heel bij dat ik het gedaan heb.

En om de restauratie te steunen heb ik maar wat lekkere schocola gekocht.


Allemaal een goede, lekkere dag. 🙋‍♀️

4 opmerkingen:

  1. Ja die plek ken ik natuurlijk ook wel. Knap dat je de trappen aandurfde.
    Met ex bezochten we de open monumenten dagen ook graag, we gingen er ook wel eens weekend voor kamperen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat hoog! Ik heb moeite met hoogtes, eens de Martinitoren in Groningen beklommen, eng!!
    Mooie foto’s heb je gemaakt.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och, daar is mijn helaas ( te jong) overleden schoonzus met mijn zwager getrouwd. Mooi om even binnen te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad ook de foto's zijn indrukwekkend

    BeantwoordenVerwijderen