donderdag 10 februari 2022

Moeilijk stuk.


Dit wordt een lastig,  moeilijk stuk, waarom? Omdat ik over iets ga schrijven waar ik eigenlijk helemaal geen verstand van heb maar wat wel vaak door m'n hoofd speelt. 
Nou ja, ik begin maar gewoon en dan zie ik wel waar het schip strandt. 

Heb je daar allemaal geen zin in ? Stoppen met lezen mag hoor 😀

ik zou er nog op terugkomen dat ik niet moet zeuren omdat er heel veel mensen zijn  die  het veel zwaarder hebben dan ik.
Dat is iets wat ik heel vaak denk maar door het lezen van  het lange interview met Joris Luyendijk in de bijlage van de Volkskrant van zaterdag kwam die gedachte  weer eens extra naar boven.


Joris Luyendijk, voor wie hem niet kent:

Schrijver van meerdere boeken o.a. DIT KAN NIET WAAR ZIJN en HET ZIJN NET MENSEN. Presentator van ZOMERGASTEN.
 Die boeken heb ik niet gelezen en zomergasten niet gezien maar ik heb hem wel eens op tv voorbij zien komen en natúúrlijk🙈 had ik m'n mening over hem al klaar🙊

Ik vond het altijd maar een beetje een pedant mannetje.
Gelukkig vindt hij dat nu zelf ook wel een beetje. Hij is tot dat inzicht gekomen nadat hij in Cairo had gestudeerd en de situatie daar had leren kennen. Hij kwam erachter dat al zijn Egyptische vrienden onmiddellijk zouden willen ruilen met een Nederlander in lockdown. Want ook al zit je hier in lockdown dan heb je nog steeds van  alles tot je beschikking, een huis, eten, onderwijs enz. 

Hij heeft uitgevogeld dat hij zeven vinkjes achter zijn naam  heeft en heeft daar een boek over geschreven, 

De zeven vinkjes:

Man >
Wit >
Hetero >
Minstens één hoogopgeleide of welgestelde ouder >
Minstens één in Nederland geboren ouder >
Een VWO of gymnasiumdiploma >
Een universiteitsdiploma >

Hij denkt dat hij door deze vinkjes al vanaf het begin een voorsprong heeft op mensen die deze dingen niet kunnen afvinken en dat hij het daardoor zo ver heeft kunnen schoppen en ik denk dat die gedachte wel klopt.

Heel veel invloedrijke mannetjes komen uit deze groep en hebben dus geen , wat Joris Luyendijk noemde,  RELEVANTE LEVENSERVARING. Terwijl mensen die deze vinkjes niet achter hun naam hebben vaak  wél véél levenservaring kunnen hebben. ( Snappen jullie het nog?😃 )

En dat is wat ik vaak denk als ik weer eens ministers of andere " hoge" heren op de tv hoor praten over armoede, mantelzorg, wel of geen toelage, chronisch zieke mensen, enz.
Ik zou dan wel willen roepen :" je weet niet waar je het over hebt, je hebt het nooit meegemaakt, je hebt het nooit gevoeld, je hebt het nooit hoeven doen, je hebt dus geen relevante levenservaring!"
Ik ben er van overtuigd dat je pas écht weet hoe iets is/voelt als je het zelf hebt meegemaakt. 

Ik denk ook dat als je uit kringen komt waar geld en macht de hoofdtoon voeren of in die kringen verkeerd, dat je dan heel makkelijk over alles  denkt  en dat je het allemaal wel even doet en dat je alles wel kunt maken. Kijk naar de Voice, kijk naar Marc Overmars, kijk naar gynaecologen die hun eigen sperma gebruiken, kijk naar mensen die rapporten zwart lakken. 
Wat een beerput. 🤑😝

Je moet er maar niet teveel over nadenken anders vertrouw je niemand meer, ik zit hier in m'n rustige bubbeltje langzaam te herstellen van wat dan wel corona heet maar wat voor mij aanvoelde als een heftige verkoudheid. 

Je zou je ook nog kunnen afvragen of die zeven vinkjes die Joris Luyendijk hier noemt nou de vinkjes zijn waar het in het leven om draait? Ik denk het niet maar dat wordt dan weer een hele andere discussie.  Die gaan we een andere keer voeren. 

Wat is nou de moraal van dit lange verhaal? Tja dat weet ik zelf eigenlijk ook niet maar een mens moet toch wat onder z'n dekentje op de bank. 😃
Misschien wees tevreden met wat je hebt?

Ik wens jullie allemaal een een fijne, goede dag en dank je wel  dat je tot het einde door hebt willen lezen.😘🙋‍♀️

5 opmerkingen:

  1. Goed stukje, Ella! Zomaar vanaf de bank.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja die Joris. Giet ouwe wijn in nieuwe zakken en gaat daar weer een hoop geld mee verdienen, waarmee hij weer zijn betoog onderstreept.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou er zo een ingezonden stuk van kunnen maken. Goed geschreven en heel veel ware punten.
    Ik heb zelf alleen 3 jarige ULO, was niet zo goed in leren en ben ook niet echt gestimuleerd om een verder opleiding te gaan doen. Me ouders wisten wel dat dat weinig nut zou hebben, ik wilde niet.
    Heb altijd werk gehad en via werk leuke korte en vooral praktische opleidingen gevolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn om te lezen en over na te denken. Dankjewel voor het delen en beterschap Ella

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het artikel ook gelezen. Ik denk dat de witte mannen met de vinkjes zelf denken dat het leven daar wel om draait. Het is voor mij als witte vrouw uit een gezin met twee ouders met een hoge opleiding en zelf ook zo'n opleiding ook lang vanzelfsprekend geweest dat alle deuren open gingen. Inmiddels weet ik dat ik bevoorrecht ben en zie ik om me heen dat het ook anders kan zijn. In mijn werk doe ik mijn best om voor die anderen zodat zij ook meer kansen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen