dinsdag 29 november 2022

Schijt.

 Kennen jullie de uitdrukking: schijt aan dronken Naatje hebben? Naatje? Dronken? Het betekent zoiets als: overal lak aan hebben. Overal lak aan hebben? Welke lak? Iedereen snapt wat je bedoelt maar eigenlijk zijn het allebei vreemde uitdrukkingen. Maar dit even terzijde.

Hoe kom ik hierop? 

Nou, zaterdagavond heb ik naar Sterren op het doek gekeken met als gast Rob Kemps. Die ken ik van : de Snollebollekes, naar rechts, naar links, onbekommerd plezier, een geinponem


. Ik ken hem ook van de slimste mens, toen ik hem in de eerste ronde zag zitten dacht ik : die vliegt er meteen weer uit  maar uiteindelijk won hij omdat hij echt ontzettend veel wist of op een bepaalde manier logisch nadacht waardoor hij antwoorden kon beredeneren. Ik heb hem 1 keer gezien in Het programma Chansons maar dat kon ik niet aanzien omdat ik vond dat hij de hele tijd met van die verliefde kalver ogen naar Matthijs van Nieuwkerk keek alsof dat een soort afgod was.

( Die inmiddels van zijn voetstuk is gevallen zoals we allemaal weten.)

Maar elke keer als ik deze Rob Kemps zag keek ik met veel belangstelling naar hem; interessant figuur.

Toen ik dus las dat hij bij Sterren op het doek zou komen ging ik er voor zitten en was heel benieuwd.

Zoals hij praatte en zoals hij vertelde dat hij de deur niet open doet als hij net gezellig met zijn gezin zit te eten, want wie verplicht hem daar toe? Er is toch geen wet die zegt dat je dat moet doen? Zei mij dat hij schijt aan dronken Naatje heeft. Dat hij doet waar hij zin in heeft en wat hem goed dunkt en dat hoeft niet altijd perse slecht te zijn natuurlijk, én dat hij dingen anders en van een afstandje bekijkt. Het grappige is dat hij dat niet van zichzelf weet want hij koos een schilderij waarop hij een beetje peinzend en afstandelijk stond afgebeeld en die uitdrukking kende hij niet van zichzelf terwijl ik het juist heel treffend vond.

Waarom schrijf ik dit allemaal? Ja dat weet ik eigenlijk ook niet, misschien alleen maar omdat ik ook wel wat vaker schijt aan dronken Naatje zou willen hebben.

Allemaal een goede, gezellige dag met veel dronken Naatjes. 🙋‍♀️

6 opmerkingen:

  1. De uitdrukking ken ik in een iets anders vorm maar kan er niet opkomen hoe precies, is al lang geleden dat ik hem hoorde. Komt die Naatje van de Dam?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ken de uitdrukking niet maar om meer schijt te hebben aan is een kwestie van heel veel oefenen. Het gaat mij in ieder geval steeds beter af. Deur open doen doe ik al jaren niet meer als ik niemand verwacht. Iedereen moet nu wel weten dat ik onverwachts bezoek haat maar sommigen zijn wel hardhorend. Ik ga niet naar verjaardagen als ik daar geen zin in heb. Zelfs niet naar begrafenissen. Ik zeg weleens; je kan mij midden in de nacht bellen als je hulp nodig hebt maar vraag me niet op je verjaardag. Soms ga ik wel hoor omdat ik er zin in heb of om mijn man een plezier te doen.
    Ook bij andere dingen denk ik ; ben ik jou iets verschuldigd? heb jij voor mij klaargestaan? Nee, oke dan hoef ik ook niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. is niet zo zwart wit als het misschien overkomt hoor maar meer schijt aan Naatje te hebben is bevrijdend.

      Verwijderen
  3. Ik ken de uitdrukking niet, dwz het Naatje deel. Nu wel. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mijn opa van moeders kant zei het vroeger vaak (en mn moeder dus ook). Vrolijke jongen, hopelijk komt hij niet te vaak op tv, dan blijft hij leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja bij die eerste met Matthijs had ik hetzelfde idee als jij. Je weet het mooi teverwoorden. Maar de chansons trokken mij meer en ik bleef ondanks dat kijken. En dank voor je reactie bij mij. Goed dat je er Ella onder zette want je komt anoniem binnen. Maar toen ik las: fijne dag, wist ik het zeker..👌 heb het goed Ella en ook schijt 😂

    BeantwoordenVerwijderen