woensdag 30 november 2022

Naatje.

 Ik heb dronken Naatje even opgezocht want het is toch wel grappig om te weten waar zo'n uitdrukking nou vandaan komt: het gaat vrijwel zeker over Naatje van de Dam: Het woord Naatje gaat terug naar het vrouwenfiguur in het in 1856 opgerichte en in 1914 gesloopte dammonument die de Eenheid der Hollandsche Natie voorstelde. In één van de opschriften stond het woord NATIE met een wellicht scheve I waardoor Natje werd gelezen wat vervolgens Naatje werd. 

Schijt hebben aan dronken Naatje heeft dus te maken met het nergens om geven/overal lak aan hebben. Het maakt dus niet uit of Naatje toevallig dronken was.
Oké, weten we dat ook weer.

Even over het wel of niet dronken zijn. Ik heb ooit naar een podcast geluisterd van iemand die had uitgezocht wat alcohol nou precies met je lichaam doet, ik schrok daar erg van en ben toen acuut gestopt met drinken, van alcohol wel te verstaan, dat vond ik niet makkelijk want een glaasje wijn bij het eten en een slaapmutsje voor het slapen gaan vind ik wel heel lekker. Dat is op zich niet zo heel erg maar niet elke dag. 
Toen ik daarover met een doktersassistente sprak zei zij:
' ja, maar het leven moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven ' 😀  en dus neem ik nu  bij het eten wel een glaasje wijn en geniet daar erg van maar het slaapmutsje heb ik veranderd in een beker slaap lekker thee van Pickwick. ( werkt prima, althans bij mij) 
Dus ik ga wel overal schijt aan hebben maar niet samen met dronken Naatje.
Allemaal een goede, lekkere dag 🙋‍♀️.



3 opmerkingen:

  1. Het verhaal van Naatje kende ik wel.
    Vroeger best wel eens goed dronken geweest, maar ik heb er eigenlijk een enorme hekel aan om iets van controle te verliezen.
    In het weekend drinken we 2 wijn voor het eten met een snackje en ik drink een half glas berenburg als slaapmutsje elke dag.
    Ik vind vooral regelmaat erg belangrijk in mijn voordeel natuurlijk 😁

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. toen mn man nog leefde/thuis woonde dronken we voor de warme hap een glaasje wijn, met Kerst een advocaatje en af en toe een glaasje port. Nu drink ik eigenlijk niks meer, er staan nog een paar flessen wijn die al ruim 7 jaar daar staan te staan. Koffie drink ik alleen als er bezoek komt, heb liever thee
      En een slaapmutsje in het weekend?

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen, het verhaal van dronken Naatje

    BeantwoordenVerwijderen