woensdag 14 februari 2024

Agaath.

De afgelopen dagen heb ik een heel grappig boek gelezen.

ZEG MAAR AGAATH. van  Margôt Ros. 

Het gaat over een vrouw van 78 die sinds een paar maanden weduwe is, ze begint zich nu te realiseren dat ze zich wel erg veel naar haar man gevoegd heeft en door dat besef begint ze nu een beetje recalcitrant te worden. Ze begint met een jongen, Karim, aan te nemen die haar gaat helpen het grote huis op te ruimen en dan komen er natuurlijk allerlei herinneringen naar boven.

Het verhaal is misschien niet zo bijster interessant maar er komt veel droge humor in voor en daar houd ik van, b.v. Agaath zit met een paar vriendinnen te kaarten en als ze dan over die jongen verteld zegt een van die vriendinnen:

' Als Henry dat zou weten dan zou hij zich in zijn graf omdraaien' 

waarop Agaath antwoord:

'In een urn is het wat lastig omdraaien Jeanette'

of als ze s'avonds laat nog trek krijgt:

'Tja, een gebakken ei als avondeten is misschien ook wel een tikkeltje minimalistisch'

Die jongen is dj in een club en op een avond gaat ze met hem mee naar die club omdat ze wel eens wil weten hoe het er daar aan toe gaat, dat verteld ze ook  aan haar  vriendinnen, 

'Uitgaan naar een club, dat is volkomen ongepast.... wat zou Henry daar wel niet van zeggen?

'Hij kan niets meer zeggen want hij is er niet meer'

Ik kan daar om grinniken en dat heb ik niet zo gauw bij een boek. 

Agaath houdt ook wel van en borreltje en als ze op een middag met Karim over de dood aan het praten zijn verteld hij haar dat er naast begraven en cremeren nog een derde manier is n.l. resomeren en dat dan je lichaam in vloeistof wordt opgelost reageert ze met;

'Opgelost worden in vloeistof? dat spreekt me wel aan, zeker als het alcohol is'.

Ik  vind het grappig en heb het boek achter elkaar uitgelezen.

Allemaal een fijne dag.🙋‍♀️


5 opmerkingen:

  1. Klinkt inderdaad heel grappig net zoals zij in Toren C is. Ook haar vriendin uit toten C, Maaike Meyer schrijft, heb haar boek over de overgang gelezen, ook een aanbeveling

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het boek al een poosje terug gelezen en heb ook van die droge humor genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor de tip. Boek staat inmiddels op mijn ereader

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt een heel leuk boek! Er is net een vervolg uit. Ook als luisterboek bij de bieb

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk boek, mijn soort humor!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen