zondag 25 februari 2024

Blue Zones.

 Een tijdje terug heb via Netflix een documentaire gezien die over de Blue Zones ging en voor mensen die daar nog nooit van gehoord hebben; die zones zijn plekken op de wereld waar opvallend veel mensen 100 jaar en ouder worden. Nou weet ik niet of je dat in deze tijd nog moet willen maar het is natuurlijk wel interessant om te weten hoe ze dat dan doen.

Zo heb je b.v. een blue zone  op Sardinië, in Griekenland, Costa Rica, Okinawa in Japan enz. Nu schijnt er ook een blue zone in Nederland te zijn maar dat willen ze niet bekend maken uit angst dat het daar storm gaat lopen. 

Het klonk allemaal heel plausibel wat ze vertelden in die documentaire , als je nou maar bepaalde dingen doet dan komt het vanzelf goed. Het was de onderzoekers opgevallen dat er overeenkomsten waren tussen de plaatsen waar die mensen wonen b.v. :

ze bewegen veel,

ze hebben een doel in het leven,

ze stoppen met eten voordat ze een vol gevoel krijgen,

ze volgen een plantaardig dieet,

ze drinken matig alcohol,

ze geven een rol aan spiritualiteit of religie,

ze wonen in een hechte gemeenschap.

Gisteren stond er een artikel in de bijlage van de Volkskrant dat het eigenlijk allemaal lariekoek is, het onderzoek deugt niet, er waren te vlug conclusies getrokken, er zijn helemaal niet zoveel overeenkomsten.

Mevr, Dorly Deeg van UMC heeft 25 jaar onderzoek naar veroudering gedaan en zij zegt:

'Elk van die blauwe zones heeft zijn eigen kenmerken waardoor je er geen algemene conclusies uit kunt trekken'.

Zo wordt er in de ene streek veel gedronken en in de andere helemaal niet, zo zit er in de ene streek meer jodium in het drinkwater dan in een andere streek. Zo wordt er nergens iets gezegd over roken terwijl iedereen weet dat dat echt slecht is.

Al met al spelen er veel meer factoren mee of je wel of niet 100 wordt, zoals de genetische aanleg, de omgeving, de levensstijl.

Conclusie: het geheim van de eeuwige jeugd wordt dus niet bewaard in bepaalde streken of zones en dus ook niet in een of ander mysterieus plaatsje in Nederland.

Das dan weer jammer, hoewel? zouden jullie 100 willen worden?

Ik niet, denk ik.😀

Groetjes 🙋


Hoewel deze mevr. het zo te zien wel naar haar zin heeft.🤣



5 opmerkingen:

  1. Het lijkt me vreselijk om 100 te worden, want al je leeftijdgenoten zijn weggevallen en je zit je dagen maar uit. Een paar maanden geleden is mijn laatste tante gestorven. Zij is 106 geworden in een voor zo'n hoge leeftijd redelijke gezondheid. Tot haar 101-ste heeft ze in haar eigen bungalow gewoond met hulp uiteraard. In onze familie werd er altijd wat lacherig over haar gedaan omdat ze zeurderig was en altijd wel iets had qua gezondheid, maar ze heeft wél haar generatiegenoten ruimschoots overleeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ligt er inderdaad aan hoe je lekker oud gaat worden. BV autorijden is voor mij iets dat ik zo graag doe en me vrijheid geeft, als ik dat zou moeten opgeven zou ik dat heel moeilijk vinden.
    Aan de andere kant verleg je constant je grenzen, als je 25 jaar geleden had gedacht dat je alleen nog op een driewielerfiets zou kunnen fietsen zou ik dat echt een gevoel van totale ouderdom hebben gevonden. Nu ben ik er heel blij mee dat ik die heb En die behoorlijke uitgave ook nog makkelijk kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik wil zelfs de oudste vrouw van de wereld worden!! ook al kan ik niet veel meer en kom nergens heb ik het nog prima naar mn zin. bezoek van een burgemeester, telegram van de koning(in?), kom maar op.
    En grenzen verleggen hoort er bij, ik doe niet anders.
    Paar dagen geleden is een oude vriendin van me overleden (oud qua leeftijd maar ook het aantal jaren dat we bevriend waren, jaar of 70).
    Maar zo denk ik er nu over, hoe het over een jaar, 5 jaar etc. is weet ik nu niet. Maar ik leef nu...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad NU is het belangrijkste. Je kan nu wel gaan plannen wat en hoe het over 5 jaar zal zijn maar dat is zeer waarschijnlijk niet realistisch.

      Verwijderen
  4. Oud worden is mooi maar oud zijn niet. Een uitspraak van mijn moeder die 95 werd en haar laatste jaren in een verzorgingshuis doorbracht. Bijna al haar generatiegenoten overleefd, niemand om herinneringen mee op te halen over vroeger. Zo zou ik niet oud willen worden.
    Maar als je mentaal en fysiek nog mee kunt doen lijkt het me geweldig. Er gebeurt zoveel in de wereld waarvan ik graag wil weten hoe het afloopt. En bovenal zou ik graag lang samen willen zijn met mijn dierbaren en vooral zien hoe mijn kleinzoon zich ontwikkeld

    BeantwoordenVerwijderen