zaterdag 29 januari 2022

Moeten/ willen.

 De laatste tijd begin ik een soort van dagritme te ontwikkelen, om een uur of half 8 opstaan, in de loop van de ochtend dingen in huis doen die gedaan moeten worden en  in de middag ben ik "vrij". 

Bij het woord "moeten" gaan m'n haren altijd een beetje recht overeind staan;

Nee, ik ben nu vrij dus ik  MOET niks. 


Maar ja , er moet natuurlijk wel zo nu en dan eens een lap over de wc en er moet toch wel gestofzuigd worden en dat bed moet toch ook af en toe verschoond  en die vuilniszakken gaan stinken als je ze te lang laat staan dus die moet ik wegbrengen. enz,enz, enz.

Nou kreeg ik laatst de tip dat je niet IK MOET moet zeggen maar  IK WIL.

Niet: ik moet de wc nog schoonmaken maar ik wil de wc schoonmaken. 

Niet: ik moet met die zware zak  helemaal naar de vuilcontainer lopen maar ik wil wel even naar de container lopen, dan lijkt die zak meteen minder zwaar. 

Niet: ik moet de ramen nog lappen maar ik wil de ramen wel even lappen dan kan ik weer goed naar buiten kijken.

Het werkt, als je het op die manier doet dan krijg je meteen een heel ander gevoel bij al die vervelende huishoudelijke klussen. 

Dan krijg je een blij gevoel in plaats van dat je je geërgerd voelt. 

Wat een slap gel.l  eigenlijk, ik loop nu al 3 dagen mezelf wijs te maken dat ik de badkamer "wil" schoonmaken. 🤣

Maar bij andere klussen werkt het bij mij wel. 😃

Allemaal een hele goede dag met weinig dingen die "moeten" 🙋‍♀️

4 opmerkingen:

  1. Nou ik wil echt de wc niet schoonmaken het is gewoon af en toe nodig en meestal doe het tussendoor en plan ik het niet.
    In het huishouden zijn dingen die regelmatig moeten, ook als dat geen echte schoonmaakklussen zijn.
    Er zit nu een was in, kan grotendeels buiten drogen en dan morgen een restje struiken. Ben ik daarna een tijdje vrij van dat moeten en kan van twee lappen sweaters gaan maken, liggen er al veel te lang. Deze week 2 broeken van partner wijder gemaakt aan de achterkant, dat moest ook echt eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stel je voor hoe het is als de klus gedaan is. Hoe fijn is de schone was aan de lijn, hoe fijn een schone frisse vuilnisbak. Jahaaaa. En een schone wc, ook verwennerij. Gewoon voor jezelf. Zo doe ik het tegenwoordig. Niet te lang mee bezig zijn, maar een uurtje is best leuk. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou inderdaad voor mij is het ook slap gel. Ik heb daar niets aan. En zit in hetzelfde schuitje als jij. Wat bij mij een beetje werkt is me bewust te worden van mijn weerstanden. Mezelf een beetje toe te lachen en zeggen , Daar heb je het weer. Je zirt er weer middenin. Nou laat ik dan maar gewoon beginnen.
    Dat is voor mij veel realistischer . Het helpt niet meteen maar heel langzaam door het herkennen van die automatische weerstand.... wordt het een heel klein beetje anders. Ga ik er anders mee om.
    Maar willen??? Nee ik doe liever iets anders dan huishoudelijk werk. En dat staat nog steeds als een paal boven water. En toch veranderd er iets. de druk lijkt van de ketel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook 'vrij' wanneer ik de klusjes die op mijn lijstje staan heb gedaan. Ik doe dat in het weekend en de vakanties ook het liefst allemaal in de ochtend, dan is de rest van de dag voor mij/ons. Maar willen is er niet bij hoor, dat zijn gewoon dingen die moeten gebeuren!

    BeantwoordenVerwijderen