zaterdag 8 oktober 2022

Doordenkertje.

 Gisteren reed ik langs een verpleeghuis en ik zag dat er werd gewandeld met mensen die in  een rolstoel zaten. Ik dacht bij mezelf en ik was er erg van overtuigd: dat ga ik ook doen, wandelen met mensen die dat zelf niet meer kunnen, even lekker naar buiten. Wat goeds doen voor de medemens.  

S'avonds las ik een  intervieuw in de Volkskrant met Bert Keizer, ex- verpleeghuisarts en filosoof. Ergens in het intervieuw zegt hij:" je doet iets voor een ander,  omdat je in de groep waardering wilt krijgen. We zijn investerende altruïsten: je doet nu iets goeds in de hoop dat je later zelf iets goeds terug krijgt" 

Even een definitie van altruïsme: onbaatzuchtigheid. 

Ik heb daar lang over nagedacht,  was dat dan de  gedachte die achter mijn nobele voornemen zat? Als ik nu mensen ga helpen, hoop ik dan dat ik later ook, geholpen ga worden? 

Het zou zo maar kunnen, want ik hoor mezelf wel eens zeggen:" wie goed doet, goed ontmoet.

Ingewikkelde materie en ik weet eigenlijk niet waarom ik dit allemaal opschrijf. 

Ik ga nog maar even door met nadenken.

Allemaal een goede dag. 🙋‍♀️

En Lot, hoe was de box met groente en fruit? Misschien ga ik dat ook wel weer eens doen.

En Berber, alles goed met je? 



5 opmerkingen:

  1. Ja het was een mooie box. Oesterzwammen, romanasla, gele druiven, 6 rode appelen, bakje aalbessen, 6 cactusvruchten, die zijn erg lekker had ik nog nooit gegeten, bosje bosuitjes, 2 uien, 1 avocado en al naar de weggeefwinkel van het Leger des Heils 6 groene appelen, 3 knoflook. Zoveel appelen krijgen we niet snel op en knof ook niet. Ik ging zelf even kringlopen en toen ik de winkel uitkwam waren ze al weg.
    Ja een hele mooie box voor 2.99.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gaat goed met me, dank je. Was druk bezig met een andere poetshulp en dat had nogal wat voeten in de aarde.
    Als je denkt iemand daarmee te kunnen helpen en je vindt het zelf ook prettig om te doen....gewoon doen. Er wordt tegenwoordig zoveel onder een loep gelegd, wat het betekent, wat ermee wordt bedoeld. Volg je hart, vind ik nog altijd het beste om te doen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi advies van Berber. We moeten al zoveel volgens . . . Mijn zus vind dat we eigenlijk een sociaal netwerk om ons heen moeten bouwen voor later als we hulp nodig hebben of eenzaam worden.
    We zouden dan van alles moeten gaan doen waar we helemaal niet altijd zin in hebben, mensen ontmoeten, bezoeken uitnodigen etc. Vriendschappen moet je dan ook onderhouden natuurlijk.
    Wij vinden het prima zo, weinig contacten, alleen met kinderen en aanhang en mijn zus, en met beide buren hebben we contact al is dat niet veel, 2x per jaar verjaardag en over week incidenteel hulp in de vorm van wat uitlenen of iets doen, enkele keer naar ziekenhuis brengen. dat soort kleine dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb een heel klein netwerkje, geen familie (dat bestaat echt), kom nergens meer vanwege meer dan slecht ter been, maar heb het reuze naar mn zin. Kijken naar wat ik nog wel kan, positief blijven. En ik heb de beste buurvrouw die er bestaat, goud waard.
    Eenzaam zijn wordt ook vaak aangepraat heb ik het idee. Ben heel veel alleen, maar niet eenzaam (en we wonen best in een leuke provincie, Lot)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is hier fijn wonen op vele plekken. En eenzaam wordt je ook vaak aangepraat. Ben altijd graag alleen geweest. Met mijn ex was hij de "aangever" in sociale contacten en ook toen vond ik het soms best wel gedoe. Huidige partner is nog grager alleen dan ik dus dat schiet niet op.

      Verwijderen