zondag 14 juli 2024

Een blij oud mens.

 Nog even over de nieuwe tablet; het is allemaal geregeld. Jongste dochter kwam spontaan even koffie drinken en toen ik over de tablet begon zei ze:' zal ik even kijken?' Ik dacht eigenlijk dat zij me niet kon helpen want zij heeft alles van Apple en dat  werkt toch anders maar ze kreeg het voor elkaar en wist antwoord op alle vragen die dan onvermijdelijk langs komen, vragen waarvan ik dan zou denken wat moet ik er mee. Dus ik ben blij.

Ik zou zeker niet terug willen naar vroeger, al die nieuwe technieken hebben toch wel voordelen, ik heb  nu b.v. vaker contact met kinderen en kleinkinderen, soms over dingen waarvoor je niet gaat bellen maar die toch leuk zijn om even te melden of te weten.

Al die technieken maken het leven vaak ook makkelijker; even googelen wie er in de finale van Wimbledon zitten, even opzoeken waar een winkel is die stekkertjes verkoopt en kijk de route die je moet rijden wordt ook meteen aangegeven, even een zorgnota declareren, een foto maken met de app, versturen en klaar, niks envelop en naar de brievenbus lopen. Natuurlijk ging het vroeger ook goed en kreeg je het ook allemaal voor elkaar maar nu gaat het (soms) toch een stuk makkelijker.

Alleen als ik nu op m'n nieuwe tablet bij  Blogger in wil loggen kost dat wat meer moeite want toen ik opnieuw inlogde heb ik per ongeluk een verkeerd account ingevuld, nu moet ik wat meer dingen aanklikken maar dan lukt het wel en ach misschien lost zich dat ook wel weer op. 

Als ik naar die jongelui kijk dan zou ik misschien ook wel in deze tijd jong geweest willen zijn, wat die allemaal met hun telefoon doen, ik vind het verbazend. En het meest grappige vind ik dat ze dat allemaal héél normaal vinden.

Maar soms gaat het wel een beetje ver, als ik weer eens met de Digid zit te klungelen of met Mijn Overheid. nl dan slaan de vlammen me wel eens uit. Wat willen ze nou weer dat ik doe, welke code waar? Ik heb er ook geen geduld voor. Dat is mijn makke, ik lees niet goed wat er staat en ik klik niet door. Toen kleindochter laatst eens allemaal informatie wist te vinden zei ze:' ja oma, jonge mensen klikken door en oude mensen niet' En bedankt 😂

Maar goed, het hart is weer gerust, ik kan weer verder.

Allemaal een hele fijne dag 🙋

3 opmerkingen:

  1. Fijn dat het goed gekomen is.
    In het dagelijkse leven kan ik behoorlijk ongeduldig zijn maar in de digitale wereld ben ik behoorlijk geduldig en zorgvuldig.
    Van typemachine waar op je moest rammen naar mobieltje waarop je bijna alles kan is een lange weg geweest. In 1985 de eerste cursus tekstverwerken gedaan en omdat alles echt nieuwe was ben ik er meteen aan gewend geraakt zorgvuldig te kijken en te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In ongeveer 1990 moesten wij verplicht op computerles. Bediening leren, maar ook leren om gebreken aan het apparaat te verhelpen. Idioot natuurlijk, want als er een computer het niet deed in de klas kwam er een programmeur die het weer verhielp.
    Ik had er geen zin in, altijd in de avond op een dusdanige tijd dat ik niet naar huis kon.
    Maar H. heeft me erg gestimuleerd. Doe het nou, je moet wel, het is de toekomst. Het bedrijfsleven werkt er allang mee.
    Nu heb ik er het profijt van. Hoewel ik nog vaak roep, H. laptop doet weer vreemd. En ik te gemakzuchtig ben om het zelf te doen.
    En ja, goed lezen zit bij mij ingebakken.






    BeantwoordenVerwijderen
  3. Franciens reactie zou de mijne kunnen zijn. Precies zo.
    Overigens zou ik niet graag jong geweest willen zijn in deze tijd. Maar dan ook echt niet. Ik denk dat ik het veel minder zorgelijk had dan de jeugd en de jongvolwassenen nu

    BeantwoordenVerwijderen