donderdag 15 augustus 2024

Het Rosie effect.


 De afgelopen week heb ik toch maar het tweede deel van Rosie gelezen. Het Rosie Effect en ik vond het toch wel weer interessant, het is allemaal humoristisch opgeschreven, misschien een beetje langdradig maar verder was het lekkere niet te moeilijke zomer lectuur.

Wat ik er van begrepen heb is dat mensen met een vorm van autisme dingen vaak heel letterlijk nemen en dat komt in dit boek ook weer duidelijk naar voren. 

Als je dat leest dan ga je beseffen dat mensen vaak dingen zeggen die je niet letterlijk moet nemen en als het goed is begrijp je dat automatisch.  Maar ook sociale omgangsvormen krijg je normaal gesproken met de paplepel ingegoten  maar mensen  met een autistische stoornis moeten dat allemaal leren en daar kunnen dan allerlei misverstanden uit ontstaan. 

Kortom gewoon een lekker boek.

Allemaal een hele goede dag en dat mag je letterlijk nemen.😃 Gegroet.🙋

5 opmerkingen:

  1. Ga je deel 3 ook lezen? Het Rosie Resultaat.
    Ik ben begonnen aan In de Ban van de Ring in het Engels te luisteren, wordt voorgelezen door de acteur die de stem van Gollem was in de film.
    Het is veel meer dan luisteren, alle personen hebben hun eigen stem en ik vind het heel bijzonder luisteren, maar vermoeiend, na een half uur haak ik af. Sommige namen zijn in het engels anders dat is even wennen. Ik heb al zijn boeken, ook de aanhangsels en appendixes en dat is langdradige kost maar toch heb ik dat al 2x gelezen.

    Tussendoor heb ik een gezellig romannetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees deze week uit het Leven van een Loser, deel het dak eraf. De 10 jarige is hier vier dagen van de week. Laatste vakantie week. De 14 jarige zit thuis te gamen met twee vrienden.
    Lezen blijft een probleem. De jeugd leest niet meer. Dus lezen wij samen. Om en om een bladzij, hardop.
    Nog twee jaar. Dan gaat hij ook al naar het voortgezet onderwijs. En is er niet veel meer op te passen. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant, wij worden ook ouder.
    Over ouder gesproken, Berber, ben jij niet jarig deze maand? De gezegende leeftijd van 80 jaar bereikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. niet deze maand, Francien, maar wel bijzonder dat je er aan denkt. tis "pas" in januari. Ik loop soms wat hard van stapel, maar eerlijk gezegd vind ik 80 leuker klinken dan 79. Ben gelijk met de oude koningin jarig, ik dacht echt vroeger dat er voor mij werd gevlagd, heerlijk toch om dat te denken.
      Heel jammer dat er niet veel meer wordt gelezen, was er dol op en kon al lezen voordat ik naar school ging. Mn ouders vonden het ook belangrijk en begonnen er al vroeg mee. Altijd lid geweest van de bieb, kwam er heeel vaak.
      Je zult het best gaan missen, het oppassen, wie weet wat er dan voor leuks in de plaats komt

      Verwijderen
  3. Ik heb een aantal studenten met een vorm van autisme op school. Heel bijzondere mensen en voor de collega's en voor mij is het altijd even aftasten hoe we met ze om moeten gaan. In zogenaamde panelgesprekken met deze groep studenten krijgen we van ze te horen wat we goed doen en wat we niet goed doen én hoe zij het liever hebben. Enorm waardevol en enorm leerzaam. Zo kunnen wij ze dan weer verder op weg helpen met hun stage, door deze informatie ook weer met het stagebedrijf te delen. En dan gaat het bijna altijd goed en haalt de student een diploma en vindt een baan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het eerste boek heb ik gelezen, maar het tweede wil niet goed lukken.

    BeantwoordenVerwijderen