donderdag 8 augustus 2024

Paulina Bisdom van Vliet.

 


Hier in de gemeente heb je de boodschappen plus bus. Je kunt je daar voor opgeven als je zelf geen vervoer hebt om boodschappen te doen. Deze organisatie  organiseert  ook dagjes uit en op aanraden van een vriendin heb ik me daar voor opgegeven. Je moet dan de mazzel hebben dat je wordt ingeloot voor de dingen waar je je voor  hebt ingeschreven en die mazzel had ik dus.

Gisteren naar Museum Paulina Bisdom van Vliet geweest .



Dit museum is een groot huis waar  Paulina Maria le Fèvre de Montigny - Bisdom van Vliet ( vroeger hadden ze tenminste nog eens namen 😄) in de negentiende eeuw woonde.


Zij bepaalde dat na haar dood het huis een museum moest worden en dat het moest blijven zoals het was. Dat is gelukt. Het staat in Haastricht vlakbij Gouda. 

Na een ritje van ongeveer een uur via de toeristische route hebben we eerst geluncht, die liet nogal op zich wachten waardoor we een beetje in tijdnood kwamen en niet meer in de gelegenheid waren om ook de tuin te bezichtigen. Nou ja niets aan te doen. 

Het was heel interessant, deze Paulina had geen gebrek aan geld, er waren veel mooie dingen te zien. Ze hield vooral van veel en grote serviezen en bordjes. 






Het is een heel rijk gedecoreerd huis en het bezichtigen zeker waard. We hebben daar ruim een uur rond gelopen en lang niet alles gezien en toen gingen we weer via dezelfde weg terug. 

Het was een aardige  groep vrouwen, geen zeurpieten, het waren allemaal krasse tachtigers en er werd gezellig gekletst. 


 

Ik zag daar ook nog iets bijzonders, een servies gemaakt van kruidnagels, het viel me op omdat ik een bootje heb staan, ook gemaakt van kruidnagels.


Al met al een hele leuke dag.

Allemaal een hele fijne dag, ik ga uitrusten vandaag, vorige nacht heb ik niet zo goed geslapen want ik vond het best wel spannend om zo iets te ondernemen. groetjes🙋





4 opmerkingen:

  1. dat was zeker een leuk uitje, zo'n naam klinkt toch beter dan Jannie Jansen (niets tegen die naam, maar die andere naam zal toch een aantal keren gezegd moeten worden voordat hij beklijft) (ik vind beklijft een schitterend woord). Nog nooit gehoord of gezien, iets gemaakt van kruidnagels, heel apart maar waarschijnlijk alleen om naar te kijken (tis Haastrecht...sorry dat ik ff zeik)
    Ga je nu meer mee met dit soort uitjes? lijkt me zeker de moeite waard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is toch wel een hele leuke dag geweest en prachtig huis.
    Zo'n naam wil ik ook wel, maar denk niet dat iedereen dat zich later herinnert alles achter elkaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een lange achternaam is in deze tijd alleen maar lastig. Ik heb een dubbele achternaam, maar gebruik in het dagelijks leven de naam van echtgenoot. Echter op alle officiële documenten moet mijn naam en dat past dus nergens. Dan moet je aangeven wat je wil gebruiken van de naam.
    Dat kruidnagelservies, hadden ze dat gelakt of geglazuurd?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hemelsbreed woon ik niet zover van Haastrecht, maar had nog nooit van dit museum gehoord. Ik voorzie een uitstapje met fiets in de richting van Haastrecht in de nabije toekomst. Dankjewel voor deze leuke tip.

    BeantwoordenVerwijderen