zaterdag 31 augustus 2024

Nooit te oud............

 Vanmorgen heb ik weer iets geleerd, iets waar ik nog nooit eerder bij stil heb gestaan en wat ik ook echt niet wist. 

Dat komt doordat Bertiebo me er op attent maakte dat de herfst helemaal niet is begonnen wanneer ik eens een verkleurd blad aan een boom zie hangen.  

Doorat ik me er nog niet eerder mee bezig had gehouden en er ook nog nooit over had nagedacht ging ik er vanmorgen toch maar eens iets over  lezen en toen kwam ik er achter dat de herfst op verschillende tijdstippen kan beginnen, het is maar vanuit welk standpunt je het bekijkt. ( misschien ooit wel eens op school geleerd maar totaal vergeten)

Voor de   meteorologen begint ie op 1 september, zij  hebben nl. bepaald dat alle seizoenen 3 maanden duren. 

Voor de astrologen begint de herfst als de zon recht boven de aarde staat en dat is dus elk jaar op een andere dag, dit jaar op maandag 22 september. 

Voor de weerkundigen begint de herfst ook op 1 september. Dit komt omdat de wisselende dagen van de astronomische herfst erg onhandig voor hen is.

Je bent nooit te oud om iets te leren.๐Ÿ˜€

Dus, als je zoals ik een weerkundige bent ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚was ik alleen maar 2 dagen te vroeg met m'n herfstblad.๐Ÿ™ˆ

Allemaal een hele fijne zomerse dag ๐Ÿ™‹

5 opmerkingen:

  1. Wij hebben dus een herfstvakantie want we gaan pas na 22 september weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kinderen altijd geleerd dat de herfst op 21 september begint. Maar mijn gevoel zegt wat anders, als ik naar het afvallende blad van de bomen kijk. De pruimenboom is al kaal, de appelboom begint. Maar de beuken en essen staan er nog in volle glorie bij. Wel begint de haagbeuk te verkleuren.
    Op 1 september ruim ik altijd de sandalen op en trek de dichte schoenen aan. Maar morgen wordt het 28 gr. Echtgenoot was gisteren jarig en dat gaan we morgen lekker in de tuin vieren. Wel eerst al het afgevallen blad wegvegen.
    Jij ook een zomers weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig zo standaard de sandalen opruimen op 1 september, dit jaar niet nodig. Prettige dag gewenst morgen en alsnog gefeliciteerd.
      Het 1 september verhaal doet me denken aan een boek over Hawai, daar kwamen zendelingen uit Amerika en in daar gingen ze standaard op 1 oktober over op winterkleding. Ook op Hawai hielden ze zich aan die gewoonte. Gevolg dat ze enorm zweetten en stonken en de te bekeren Hawaianen en kwamen ze daarom niet meer naar de kerk, want zelf hielden ze van schoon elke dag.

      Verwijderen
  3. Ik wist wel dat er verschil inzat maar niet noe dat was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, leuk dit. Nou je snapt dat ik met de weerkundige datum niks te maken wil hebben. En daarnet las ik dat het helemaal geen herfst hoeft te heten. Het is gewoon nazomer!!!

    BeantwoordenVerwijderen