vrijdag 2 augustus 2024

Wijs?

 Er zijn zaken die me heel erg tegenstaan en waar ik me niet mee bezig wil houden, als ik er alleen al aan denk dan wordt ik licht misselijk en komt alles in mij in opstand, NEEEEE. !!!!!!

Een van die zaken is energietarieven. Drie jaar geleden had ik vlak voordat de prijzen de pan uit rezen een 3 jarig vast contract afgesloten. Dat deed ik niet omdat ik me er in  had verdiept maar omdat ik op dat moment m'n handen vol had aan manlief. 

Achteraf gezien had ik toen dus mazzel omdat ik  nul komma nul last heb gehad van de prijsstijgingen die vlak daarna losbarsten.

Maar ja, dat contract loopt nu af, nu heb ik weer mazzel want ik las op internet dat de prijzen al sinds 2023 aan het dalen zijn.

Maar wat te doen? Variabel of vast? Wat omlaag kan, kan ook omhoog.

Het grappige is dat er mensen zijn die het leuk vinden om goedkopere leveranciers te zoeken en dan elk jaar overstappen. 

Helemaal prima, als je dat leuk vind of omdat het moet omdat je een kleine beurs heb maar zoals ik al zei: dit is een onderwerp waar ik me NIET mee bezig wil houden, daarbij, niemand kan in de toekomst kijken en daarom heb ik maar weer een driejarig vast contact afgesloten. Hoef ik er lekker drie jaar niet meer over na te denken.😀

Is dat wijs? De toekomst zal het leren.

Allemaal een hele fijne dag. 🙋‍♀️

3 opmerkingen:

  1. Zelfkennis is een groot goed, en het klinkt alsof dit voor jou zeker de wijste beslissing is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In het verleden stapte ik ook vaak over en waren er mooie welkomstpremies. We hadden elke keer vaste jaarcontracten. Twee jaar geleden tijdens de energiecrisis na veel vergelijken en rondbellen bij Essent terechtgekomen en vorig jaar kwam die er ook als beste uit. En nu voor 1 jaar minder goed maar kreeg wel voor 3 jaar goede tarieven en eerste jaar blijf bonus, en ook korting van 5% .
    De meeste mensen vergelijken termijnbedragen en hebben vaak geen idee hoe de energiemarkt in elkaar zit. Op een FB groep voor minima wordt er ook vaak gevraagd wie de goedkoopste is. Ik vraag dan altijd of ze hun gebruik weten en tegen welk tarief, en vaak hebben ze geen idee. Dan kan je dus niet vergelijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik voel helemaal met je mee. Ik sta er ook alleen voor (man overleden) en heb me met al die dingen nooit moeten bezighouden en heb er ook geen verstand van. Wie kan in de toekomst kijken ? We hadden toch ook niet verwacht dat er oorlog zou komen. De ene keer komt ons gas uit algerije en even later uit rusland of onder vloeibare vorm uit de us.
    Vroeger hadden we hier (België) één maatschappij en had je niet te kiezen. Maar o leve de vrije markt . Door dat er concurrentie zou komen zouden de prijzen verlagen. Ik merk daar niets van.
    We hebben nu al jaren een contract bij Eneco (groene stroom weet je wel). Ik heb besloten daar te blijven .
    Veel groeten. Rosaline

    BeantwoordenVerwijderen