vrijdag 23 augustus 2024

Woke.

Ik ga een controversieel onderwerp aansnijden.

Het zit zo: ik las een artikel in de Volkskrant over een hoogleraar van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

 Ik zal het even in het kort vertellen voor wie het verhaal niet kent. 

Deze hoogleraar is al vanaf 1999 tot ieders tevredenheid in dienst. Hij heeft in 2017 twee opmerkingen tegen een vrouwelijke medewerkster gemaakt die niet in goede aarde vielen. De vrouw stond met een kraampje op een marktje waar ze tasjes en portemonnees verkocht die van bont waren gemaakt. Hij vroeg ' Heb je die van je eigen poes gemaakt?'  Dit zei hij omdat hij aan de kunstwerken van Tinkebell moest denken omdat zij ook van dat soort bont kunstwerken maakt. De vrouw  verkocht ook een soort torso's en hij vroeg of die van haar eigen lichaam gemaakt waren. Met de wetenschap van nú natuurlijk helemaal fout maar dat hele woke gebeuren speelde  toen nog niet en bovendien iedereen flapt er wel eens iets uit waarvan je denkt: oeps.

Na een paar weken sprak de vrouw de hoogleraar aan; dat die opmerkingen  haar erg dwars zaten, hij heeft uitgebreid zijn excuus aangeboden, dat het niet zo bedoeld was enz. en zijn spijt betuigd, ze  hebben het uitgepraat en hij dacht dat daarmee de kous af was maar anderhalf jaar later heeft de vrouw alsnog een officiële klacht ingediend. 

De man is op het matje geroepen en kreeg een waarschuwing, hij was het niet met deze uitspraak eens omdat het toch voor iedereen duidelijk was dat hij het niet zo bedoeld had en omdat er nooit eerder meldingen over hem gemaakt zijn,  maar omdat de zaak verder niet publiek werd gemaakt heeft hij het er maar bij gelaten. 

Het was de bedoeling dat hij in 2023 , dus ongeveer 6 jaar na dat hele gedoe, met pensioen zou gaan gelijk met het 100 jarig jubileum van het Radboud. Maar vlak voor de feestelijkheden kwam de Gelderlander met voorpaginanieuws: 

RADBOUD UNIVERSITEIT HIELD SEKSUELE INTIMITATIE DOOR EIGEN RECTOR MAGNIFICUS STIL. 

U begrijpt dat dat een bom was die viel met als gevolg dat de rector de eer aan zichzelf hield en via de achterdeur is vertrokken, hij wilde het festijn niet verstoren.

Ik kan pissig worden als ik zoiets lees. M'n eerste gedachte is: vrouwen moeten eens een wat minder teer zieltje krijgen. Natuurlijk kunnen die opmerkingen niet en ze zullen nú ook niet zo snel meer gemaakt worden en natuurlijk moet je iemand erop aanspreken als hij of zij iets verkeerds heeft gezegd en  natuurlijk is het sneu als je  jaren later nog steeds last  hebt van dit soort, in mijn ogen vrij onschuldige uitingen, maar dan moet je misschien eens naar jezelf kijken in plaats van naar een ander te wijzen misschien moet je dan eens hulp zoeken. Wat heb je de man, die zoals het uit het artikel naar voren komt een integere man is, aangedaan? 

Maar soms lijkt het ook wel of de media er alleen maar op uit is om mensen zwart te maken en naar beneden te halen en relletjes te veroorzaken. Ik zie ze al handen wrijvend achter hun bureau zitten; ha, we hebben weer wat.

Kijk ik heb het hier niet over aanrandingen of verkrachtingen, dat moet zwaar aangepakt worden maar in dit geval zijn het  maar woorden, reageer daar met humor op dan kun je er misschien wel samen om lachen.

Alhoewel woorden ook pijn kunnen doen, ik heb geleerd dat schelden, hele nare dingen zeggen en pesten  hetzelfde pijngebied in de hersenen triggert als fysieke pijn maar in dit geval lijkt me dat toch niet.

Goed, al met al na dit lange verhaal: laat mensen in hun waarde, wees niet zo zo snel op je teentjes getrapt en kijk ook eens naar jezelf.

Zo, wijze woorden van oma Ella 😂

Allemaal een hele fijne dag, gegroet 🙋

Mevrouw Niekje: Dat er suiker in theezakjes zit wist ik ook niet maar de thee mevrouw waar we die kruiden van kregen vertelde het en iemand die daar aanwezig was beaamde het en ik heb het op internet gelezen maar dat was dan weer op een site waar ze kruidenthee verkochten dus of dat allemaal objectief is weet ik niet maar dit kwam ik ook nog tegen. Groetjes.




12 opmerkingen:

  1. Het is altijd zo triest dat mensen (vrouwen EN mannen) zo lang ik het verleden blijven hangen om domme maar in feite onbenullige dingen.
    Misschien speelt er meer in de vrouw's leven dat ze zolang na de gebeurtenis toch aangifte doet.
    In ieder geval triest voor allen die ermee te maken hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk niet dat je dit in het algemeen kunt stellen.
      In het geval van het blog onderwerp lijkt het me een ongelukkige opmerking, vind het ook wel komisch om zo'n in feite onschuldige opmerking te maken. Er was in die tijd nogal wat ophef over Tinkerbel en haar poezentas.Om daar dan jaren later een klacht over in te dienen is nogal flauw.

      Verwijderen
  2. Ik ben het niet met je eens dat het 'maar woorden' zijn. Herhaalde opmerkingen, 'grappen' over iemands lichaam, het kan allemaal heel bedreigend en ingrijpend zijn - zeker van een 'meerdere'.
    Maar iemand die eens een verkeerde opmerking maakt, Ach....
    Ik ben wel benieuwd naar wie in dit geval naar de pers heeft gelekt. Was dat wel deze vrouw? Of waren voor haar de excuses etc. Genoeg, en heeft een ander deze zaak in de pers gebracht?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet niet of dit trieste voorval met woke te maken heeft.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het helemaal met je eens. Het is een bijzonder enge ontwikkeling, dat mensen om zoiets kleins helemaal de vernieling in worden gewerkt. Natuurlijk zijn bepaalde opmerkingen niet nodig, maar het wordt een zure wereld als niemand meer ergens tegen kan. Ik heb heel veel met mannen gewerkt. Dat vond ik zelfs leuker dan met vrouwen werken. Een of andere foute opmerking werd gewoon even verbaal afgestraft door mij. Dat regelde ik zelf, had ik niemand voor nodig. Ook kwamen de vrouwelijke collega's voor elkaar op indien nodig. Het kwam echter sporadisch voor want meestal hadden we een leuke club met elkaar en werd er hard gewerkt en veel gelachen. Het lijkt wel of iedereen momenteel van suiker gemaakt is. Over de echt ernstige dingen heb ik het natuurlijk niet. Dat moet wel degelijk en snel aangepakt worden. Als ze tenminste niet anoniem worden aangekaart. Wat er met bijv. mevrouw Arib is gebeurd vind ik echt heel griezelig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is niet de vernieling in gewerkt zie foto zit er nog heel goed bij, Hij heeft zelf besloten om zich terug te trekken, een hel verstandige oplossing van hem.

      Verwijderen
  5. Hoi Ella, niet alles op internet klopt, maar dat weet je denk ik wel. Ik heb bij Jumbo en Ah de huismerken bekeken, nergens suiker. Ook bij Pickwick diverse verpakkingen bekeken, nergens suiker. Ik denk dat het flauwekul is. Natuurlijk is kruidenthee uit eigen tuin heel lekker, maar waarom zou men dat willen promoten door iets te vertellen wat kul is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hetzelfde gedaan als jij.
      Ik denk dat ze weer eens van nature aanwezige suikers en toegevoegd suiker door elkaar halen. Want idd de enige plek waar ik suiker en thee tegen kwam was van die Zonnatura korreltjes thee, daar is de basis suiker.
      Maar elkaar na praten zonder zelf de moeite te nemen om dit eenvoudig te checken item is ook wel makkelijk. Dit was makkelijk te ontzenuwen: loop een willekeurige supermarkt in en lees het theepakje, of als toetsenbordridder kijk op de website van de fabrikant, want dit is gewoon wettelijk verplichte informatie.

      Verwijderen
  6. Die opmerking die de rector magnificus maakte was erg creepy dat verwacht je niet van iemand die een voorbeeld functie vervuld, vrouwen hebben al eeuwenlang te maken met onderdrukking , mishandeling, kleinering en zelfs vrouwenmoord tegenwoordig femicide geheten. Ik vind het goed dat het onder een vergrootglas komt te liggen en dat het niet weer aan de vrouw ligt die hier maar mee moet dealen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dát is toevallig. Net deze week een podcast van Argos hierover beluisterd. Ik ken dit programma als journalistiek zeer integer.
    Natuurlijk zou( gezien het tijdsbeeld van 2024) deze opmerkingen niet kunnen.
    Maar wat heel sterk naar voren kwam in de podcast is de laakbare houding van de raad van toezicht en diens voorzitter, die ook aftrad.
    Ook de raad van toezicht kwam in de podcast terug op haar
    functioneren. Verder is de houding van de aangeefster ook discutabel. Aangifte gedaan, gesprekken gevoerd, rector afgetreden, riante schadevergoeding gehad. Met de beperking dat zij dit met het aanvaarden van de schadevergoeding dit niet in de pers zou brengen..
    2 jaar later schond deze mevrouw de afspraak en belde (nb zelf) de
    Gelderlander..
    Ik zou zeggen: luister de podcast en u ontdekt een ander verhaal over deze kwestie. Argos: de rector die weg moest.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry, ik wilde niet anoniem reageren: Willy Brink.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je voor de tip, ik ga de podcast zeker luisteren, groetjes Ella

    BeantwoordenVerwijderen